onsdag 11. mai 2011

Ida uten Muskatt?




Nå er jeg så lei av å ha allergi, og har tenkt mye på at jeg vil prøve å ha det kattefritt rundt meg en stund. Katteallergien min er ikke helt heldig når jeg omgås en særdeles hårete katt nesten hele dagen, hver eneste dag. En annen ting er at han ofte kan få en av raptusene sine når jeg er for sliten til å orke det. Så nå har jeg lurt på om jeg skal prøve på å ha det kattefritt rundt meg, kanksje i en måneds tid? Jeg får fryktelig dårlig samvittighet når jeg vurderer å kvitte meg med Muskatt, men føler jeg må sette helsa mi høyere enn samvittigheten overfor katten.



Så nå lurer jeg på om noen har lyst til å låne Muskatt litt? Og kanskje eventuelt ta over ham etterhvert, om alle parter vil det. Det må være noen som har LYST til å prøve seg på å ha en katt, og jeg kan ikke betale noe for det. Jeg håper på å få til en vinn-vinn-situasjon.. :)



Noen fakta om Muskatt, på godt og vondt:
  • Han er en brunmasket Britisk korthår, kastrert hannkatt, født 31. mai 2009.
  • Han er veldig glad i planter, og spiser på dem - så planter må settes unna vei (men pelargonier holder han seg unna).
  • Han er veldig dårlig til å hoppe, og har aldri prøvd seg på å hoppe opp på kjøkkenbenken engang. Ikke på verandarekkverket heller, heldigvis!
  • Han røyter en god del.
  • Han klorer ikke på folk (etter 1 1/2 år med katt, har jeg ikke fått et eneste katteklor).
  • Han prøver seg på å klore litt på tepper og møbler, men stopper når man sier "nei". Kan klorer mest på klatrestativet sitt.
  • Han hopper ikke opp på spisestuebordet.
  • Han er 100% renslig og stueren.
  • Han er stort sett veldig rolig og sover mye, men to ganger om dagen har han en raptus, der han spurter rundt og lager lyder og jakter på fluer eller annet spennende han finner.
  • Han jakter på og spiser fluer. Veldig praktisk! Jeg har aldri vært så lite plaga med blomsterfluer og andre fluer siden jeg fikk Muskatt.
  • Han er veldig sosial og selskapssyk, både overfor meg og folk som kommer på besøk (når det ringer på, løper han bort til døra og sitter og venter spent som en liten hund).
  • Han er vant til at jeg er hjemme hos ham stort sett hele dagen, så jeg vet ikke hvordan han vil trives med å være mye alene.
  • Han er som en filledukke å løfte på. Veldig flyttbar og morsom å dille med, og finner seg i alt.
  • Han vil være med overalt i leiligheten, og mjauer hvis han blir utestengt. Men om kvelden gir jeg ham mat på kjøkkenet, og lukker ham inne der. Det er blitt en rutine han finner seg i. Da er han stille inne på kjøkkenet hele natta, mens jeg kan ligge og sove i kattefri sone.
  • Han er innekatt, og bør fortsette med å være det.

Er det noen av dere som kunne tenke dere å prøve dere på en liten Muskatt? Eller kjenner noen som kunne tenke seg det? Kanskje det er noen som vil prøve seg litt på katt, før de eventuelt går til anskaffelse av en, eller tar helt over Muskatt? Eller bare har lyst på litt kattekos en periode? Det beste hadde vært om noen i Oslo-området vil ta ham, eller på Jessheim eller småstedene rundt der. Noen snille folk som vil ha en diger (6,6kg!) britisk korthår som innekatt. Og om det skulle vise seg å ikke funke, gjør det ingenting om jeg må hente ham igjen etter bare kort tid, eller at han blir lenger, om det fungerer bra.

Om du er interessert, legg igjen en bloggkommentar her eller send meg en mail på idavgronbekk(a)gmail.com. Håper det blir en god løsning på dette! Jeg syns det er helt forferdelig å måtte tenke på å kvitte meg med Muskatt, men om det er nødvendig så..

9 kommentarer:

  1. Skulle gjerne prøvd meg på muskatten jeg, men tror kanskje Selmaen vår hadde blitt en smule sur. Hun hater nemlig andre katter! Er bare hund for henne! Håper du finner et godt hjem til han. Nydelig katt!

    SvarSlett
  2. Nå bor jeg i Trøndelag, har 2 omplasseringspuser og en baby på vei. Og her står alle dører åpne så pusene går fritt inn og ut. Men muskatt er nydelig og passer nok fint til omplassering om du ikke skulle napp gjennom bloggen. Lykke til til deg og muskatt. Synes det er supert at du prøver å finne en løsning på den måten du gjør, det finnes så mange som velger "enklere løsninger". Ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller omplasseringen for dyr om du ikke finner noen annen løsning. Men jeg krysser fingrene for dere.

    SvarSlett
  3. åh, hadde jeg bare hatt en leilighet hvor jeg kunne hatt katt... får det muligens til sommeren da, så kanskje da hvis du fortsatt ikke har funnet noen. han er nydelig!

    SvarSlett
  4. Nydelige muskatt.

    Har du prøvd å smøre han inne med Petal cleanse C? Det er et middel du smører katten inn med jevnlig, som gjør katter allergivennlig. Vi har hatt stor nytte av det, siden vi har svigerforeldre med allergi.

    Ifølge dyrenett.no : Petal Cleanse er en oppløsning, som fjerner de stoffer fra pelsen hos katter, hunder, mindre dyr og fugler, som forårsaker allergiske reaksjoner hos mennesker. Kan brukes til katt, hund, smådyr og fugl!

    Vet du forresten at fra du fjerner katten fra boligen så går det 5 år før boligen er kattefri.

    Det er trist når man må kvitte seg med sine kjære venner, grunnet allergi. Men uansett hva du ender opp med å gjøre, ønsker jeg deg lykke til :)

    Kan være behjelpelig med å ha Muskatt en mnd, hvis det trengs, bor omtrent en time unna Jessheim. Har en katt fra før, som er både inne og ute, har også en liten gutt på 1,5år. Men skulle du finne noen andre som passer bedre så går det helt fint.

    Ha en finfin dag.

    Totine

    SvarSlett
  5. Hvis du kunne tenke deg å sende ham opp til Tromsø, så er han kjempevelkommen til oss. Har allerede to feitiser av britisk korthår liggende, og hadde ikke takket nei til en søtis som Muskatt!

    SvarSlett
  6. Totine: 5 år!? Det var da forskrekkelig lenge.. :/ Men det må jo bli veldig mye bedre her allerede etter noen dager, om jeg vasker og støvsuger grundig? NOE henger sikkert igjen, men forhåpentligvis uteblir de kraftige allergiske reaksjonene..?

    Jeg er litt skeptisk til slike midler man skal smøre inn katten med. Det demper nok en del av det allergifremkallende, men jeg tviler på at det er noen god permanent løsning, dessverre.

    Det ser ut til at jeg har funnet en løsning nå, ellers takk for tilbudet :)

    Elise: Veldig hyggelig at han er velkommen i Tromsø, men det er nok litt i lengste laget.. Det ser ut til at jeg har funnet en annen løsning nå :)

    SvarSlett
  7. Jepp, 5 år. Tenk deg alle steder som pelsen og andre små partikler kan gjemme seg. 5år høres kjempe lenge ut, men når man begynner å tenke etter så gir det mer mening..
    Så bra at det ordnet seg med Muskatt.

    Totine

    SvarSlett
  8. Hadde jeg bodd i Norge hadde jeg tatt ham på dagen! Elsker katter og har for tiden to innekatter selv - en på snart 15 og som jeg aldri kunne ha gitt bort (men heldigvis har jeg ikke særlig allergi). Det blir VELDIG rart å lese om Ida uten muskatt :-(

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)