fredag 6. mai 2011

Lilla!

Jeg har igrunn alltid visst om tekstilfarging som en mulighet, men har aldri tatt skrittet å faktisk gjøre det. Men nå har jeg tekstilfarget min første omgang med klær, og det blir sikkert ikke siste gangen! Jeg er ikke så lys i klesveien, og ville gjerne ha disse kjolene i mørkere farger..


Valget ble lilla! Det var en spent Ida som tok kjolene ut av vaskemaskinen etter endt farging, og jeg er kjempefornøyd. Siden det er litt forskjeller på stoffene i disse kjolene, ble det også litt forskjell i lillanyansen - som passer meg fint. Det eneste som er litt irriterende, er at selv om kjolene er i bomull og viskose, er trådene i polyester. Polyester tar ikke farge, og viser seg derfor som lyse sømmer mot det lilla stoffet. Men pytt, det gjør vel ikke så mye. (Selv bruker jeg forresten utelukkende bomullstråd i det jeg syr.)


Om noen skulle sitte med innvendingen at "jammen den beige kjolen med hvite prikker var jo så fin som den var!", må jeg innrømme at jeg fortsatt har den i beige med hvite prikker og. Og i svart med blomster! Kjolen er fra Indiska, og etter å ha kjøpt den samme modellen i beige med prikker og svart med blomster, måtte jeg tilbake for å prøve å få den i enda flere varianter. Den fantes bare i de to variantene, og jeg kjøpte derfor enda en i beige med hvite prikker, som nå har blitt lilla :) Når man finner perfekte kjoler, må man utnytte det til fulle!


Til slutt må jeg si noen ekstra ord ang. det forrige innlegget. Det var veldig hyggelig å få så mange bifallende kommentarer om dukkevognen, og det var bred enighet i definisjonen av hva som er søppel og ikke er det - altså at dukkevognen IKKE er søppel, og at veldig mye annet som blir kastet, heller ikke er det. (Bortsett fra én kommentar, fra en mann såklart, om at dukkevognen var den mest marerittaktige vognen han har sett. Haha, jeg skal nok vise ham hvor fin jeg kan få den! :P)

I tillegg til at jeg vil oppfordre folk til å gi slike ting til loppemarkeder eller bruktbutikker, vil jeg også tipse om finn.no i denne sammenhengen. Og om man ikke gidder bryet med å selge der, og betale for annonsen, kan man i alle fall sette inn gratis "gi bort"-annonse når man har brukbare ting å kvitte seg med. En av kommentarene på det forrige innlegget kunne fortelle om veldig gode erfaringer med dette. Jeg har også satt inn "gi bort"-annonse et par ganger, en gang med en kjøkken-benkeplate og en gang med noen stygge garderobeskap. Begge gangene forsvant tingene i løpet av kort tid, og jeg slapp så mye som å bære det ned fra leiligheten. Kjempegreit!

...og nå er det bare å lade opp til loppemarked i morgen igjen! God helg, folkens! :)

6 kommentarer:

  1. Lekre ble dem!! Jeg elsker lilla, og farge selv er jo genialt!! Har gjort det selv, ved noen anledninger :-)

    Og dukkevognen har veldig sjarm, så jeg skjønner du måtte ta den inn!! Sikker på du får den flott!
    God helg!

    SvarSlett
  2. Så gøy å prøve ut! Jeg eeeelsker (ja med så mange e-er:P) den beige med prikker, jeg har den faktisk på akkurat nuh <3
    God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Så fine kjolene dine ble!

    Artig at du også har en katt som heter Muskatt, jeg har inntil nylig hatt to brødre (Timian og Muskat) men nå har sistnevnte blitt svensk statsborger, så det er bare Tiger igjen (kjært barn har mange navn osv...)

    Fin dag til deg fra Frk.Fjong Ü

    SvarSlett
  4. Kjempfint resultat av den kjolefargingen :-) Jeg har farget litt av barnas tøy, for de får alltid så mange flekker på, og så er det jo dumt å hive tøyet når det ellers ikke er ødelagt :-) Det er gøy å se hvordan tøyet blir "nytt" så raskt ...
    I morgen skal jeg også på loppemarked-det første på ett år- det er så få her jeg bor. Jeg fantaserer om masse supre funn, håper ikke vi blir skuffet noe av oss :-)

    SvarSlett
  5. Jeg er heller ikke av det "lyse" slaget, og synes resultatet av fargingen ble kjempebra!
    Har farget masse opp gjennom årene, blant annet hadde jeg en periode med å prøve ut batikkfarging - det var skikkelig gøy.
    Ønsker deg god jakt på loppis, og god helg :)

    SvarSlett
  6. Hei
    Det er en fornøyelse å handle med deg på epla! passetuiet ble akkurat sånn som jeg hadde ønsket meg. Setter stor pris på at du sydde det etter ønske fra meg. Og skal si det gikk kort tid før det dumpet ned i postkassen min!
    Du er kjempeflink!
    Ha en fin helg!
    :-) Monica

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)