tirsdag 31. mai 2011

Galleri Vik

I en gammel, nedlagt landhandel på Hvaler, holder verdens koseligste lille galleri til. Det er Galleri Vik, som drives av Lise Åmli og mannen hennes.


Bare det gamle lokalet, med stort sett original innredning og gamle produkter fra landhandeltiden, er verdt et besøk dit. Men hvert år har de i tillegg en liten salgsutstilling, med keramikk av Vibeke Åmli og malerier - og i år også ting jeg har sydd, og nydelige vevde bilder fra mamma. (Keramikken og maleriene var dessverre ikke på plass da vi var der med tingene våre, så bildene er uten dette.)


I et gammelt skatoll ligger ugler, lommebøker og noen tøykurver fra Sting & Ting, og på veggen bak henger Majakjolene som perler på en snor - og på veggen til høyre henger noen av mammas vevde bilder.



Mammas vevde bilder er ganske spesielle saker. Hun tegner og lager designet i photoshop. Deretter lager, bearbeider og velger hun møysommelig ut mønsterbindinger, som igjen overføres til og leses av den digitale veven. Selve den fysiske vevingen foregår helt manuelt, på "gamlemåten", men mønsteret hentes altså inn digitalt. Det er en lang prosess det ligger mye arbeid og bearbeiding bak, og resultatet er nydelige og unike vevde bilder (som dessverre ikke kommer til sin rett på disse fotografiene).


Under: bildet "Mutt". Er det ikke herlig uttrykksfyllt?


En gammel barnevogn med litt Sting&Ting-produkter, og den nydelige gamle og originale kjøpmannsdisken i bakgrunn.



Damen bak galleriet, Lise Åmli:


Jeg har ingen adresse å oppgi, men kan i alle fall gi en veibeskrivelse: Når du kjører fra Fredrikstad og har kommet over til Kirkøy, ta til venstre inn ved Hvaler kirke. Etter 1,6 km kommer du til et T-kryss der det står Svanekil, ta til venstre. Kjør rett frem et stykke før du tar første ordentlige veien til høyre, mot Botne. Kjør litt til, til det står skilt til galleriet. Det ligger til høyre litt opp fra veien, i et nydelig hvitmalt hus.


De av dere som skal til Hvaler i løpet av sommeren, bør absolutt ta en tur innom Galleri Vik!

4 kommentarer:

  1. Oi så sært, hytta mi ligger rett over der du peker;) Man kjører faktisk forbi for å komme dit, men jeg har aldri fått vært der. Kanksje i sommer:)

    SvarSlett
  2. Så hærlig miljø å få solgt tingene sine i...

    De vevde bildene til mora di, var råtøffe. Har aldri sett noe liknende. Ikke at jeg er så inne på vevde bilder. Har egentlig ikke syntes det jeg har sett har vært noe særlig, men dette var kult! :)

    Du, jeg var på Loppis på Solvang kolonihaver mellom Sogn og Sognsvann...Så skiltet tidligere i uken da jeg besøkte en venninne, men tenkte at der har de vell ikke noe særlig...så kom jeg over en blogg på lørdag, og hun hadde kjøpt noen kule saker det. Da stakk jeg en tur likevell, og det var jo bra ;)

    SvarSlett
  3. Koselig galleri og koselig lesing! :) Ha en fin dag! :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)