søndag 3. juli 2011

Boeuf Bourguignon

Et herlig måltid, som jeg må dele med dere.

Aller først må kokken selvsagt kose litt med vinen.. Kjærlighet til maten og drikken er helt nødvendig <3


Litt ekstra pent bord for anledningen.


Servietter har jeg aldri klart å brette pent, så jeg tyr heller til serviettringer - den late serviettbretters redning!


Og så er vi kommet til selve maten.. Rykende varm kjøttgryte, i en glohet og tung jerngryte.


Kjøttgryta er kommet over i et litt penere kjørel, og Ida-Marie forsyner seg. (Se på de søte neglene hennes! Lyserosa med rosa prikker! :D)


Stappmette, nesten ferdig..


Før det til slutt ble tid for mer skravling, mer vin, og den allerede godt dokumenterte viftesesjonen.



Og hvis noen lurer på oppskriften, kommer den her. Den er fra kokeboka "Det franske kjøkken" (ISBN 978-82-02-32868-9), som jeg kan anbefale på det varmeste! Godt forklart, fine bilder, fristende oppskrifter, og en del interessant info om fransk mathistorie.

Boeuf Bourguignon til ca 6 personer
Ingredienser:
  • 1 1/2 kg grytekjøtt av okse (jeg brukte økologisk høyrygg fra Nordgården)
  • 1 flaske (7 1/2 dl) rødvin (fortrinnsvis burgunder)
  • 3 hvitløksfedd, knust
  • Bouquet garni (urtebundt som lages ved å binde sammen persille- og timiankvister, sellereblader og et laurbærblad i et stykke gas eller et purreblad)
  • 70 g smør
  • 1 løk, hakket
  • 1 gulrot, hakket
  • 2 ss hvetemel
  • 200 g bacon, skåret i korte staver
  • 300 g sjalottløk, hele og skrelt
  • 200 g små sjampinjonger

Fremgangsmåte:
Renskjær kjøttet for fett, og skjær det i 4 cm store terninger. Ha kjøtt, vin, hvitløk og bouquet garni i en stor bolle, dekk til med plastfolie, og sett bollen i kjøleskapet minst 3 timer, eller helst natten over.

Forvarm stekeovnen til 160 °C. Ta opp kjøttet og la det renne av seg, og ta vare på marinaden og bouquet garnien. Tørk kjøttet på kjøkkenpapir. Smelt 30 g av smøret i en stor ildfast gryte. Ha i løk, gulrot og bouquet garni, og la det surre på svak varme i 10 minutter. Rør om av og til. Ta kjelen av varmen.

Smelt 20 g av smøret i en stor stekepanne på sterk varme. Stek kjøttet porsjonsvis i ca fem minutter, eller til det er godt brunet. Ha kjøttet over i gryta.

Hell marinaden i stekepannen og la det koke i 30 sekunder for å koke ut pannen. Ta stekepannen av varmen. Sett gryta over sterk varme, og dryss mel over kjøttet og grønnsakene. La det steke under omrøring til kjøttet er godt dekket med mel. Hell i marinadesjyen og rør godt. Gi det et oppkok under omrøring, sett på lokk, og sett gryta i ovnen i 2 timer.

Smelt resten av smøret i en ren stekepanne, og stek bacon og sjalottløk under omrøring i 8-10 minutter, eller til løken er myk, men ikke brunet. Ha i soppen, og la det steke videre i 2-3 minutter, til soppen er brunet. Rør om av og til. La bacon, løk og sopp renne av seg på kjøkkenpapir, og bland det i gryta.

Sett grytelokket på igjen, og sett gryta tilbake i ovnen i 30 minutter, eller til kjøttet er mykt og mørt. Kast bouquet garnien. Smak til med salt og pepper, og skum av eventuelt overflødig fett før servering.


- En tidkrevende, men utrolig deilig og smakfull rett! Jeg serverte den med kokte poteter og gulrøtter, loff og selvsagt med den samme vinen i glassene som i gryta :)

7 kommentarer:

  1. Boeuf Bourguignon har jeg hatt lyst til å lage (eller kanskje aller helst få servert) siden jeg så Julie & Julia. Filmen anbefales hvis du ikke har sett den.

    SvarSlett
  2. Den har jeg ikke sett. For meg kom lysten til å lage Boeuf Bourguignon etter å ha lest Markus og Diana av Klaus Hagerup for første gang for mange år siden (og mange ganger siden det). Endelig har jeg laget det, og det var like godt som jeg trodde! :)

    SvarSlett
  3. om du liker rødvinsgryter så fikk jeg en av ex-svigermor som bare var heeelt utrolig god. Jeg er veggis nå, men den... den savner jeg nesten :)
    Om du vil ha oppskrifta så bare si i fra. Den er nesten som den du har nå, men likevel helt annerlededes.

    SvarSlett
  4. Kristine: ja takk, den vil jeg gjerne ha! :)

    SvarSlett
  5. For en middag! Den ser veldig smakfull og bordet var veldig pent tildekket. Fin kjole forresten! Servietter er ikke så vanskelig å brette. Finner mange fine brettede servietter i alle vanskelighetsgrader. Youtube har helt sikkert noe fint:) Serviettringen du viste er jo fin den altså.. :)

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Så utrolig koselig det bordet så ut:) (Måtte slette forrige kommentar for jeg klarte å få inn ganske mange skrivefeil på så liten plass. djiiises;)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)