lørdag 23. juli 2011

...

Våknet opp til enda verre nyheter enn jeg la meg til i natt. Til sammen minst 91 døde i Oslo og på Utøya. Forferdelige øyenvitneskildringer fra Utøya, og et helt vanivttig hendelsesbilde.

Jeg er lettet over at gjerningsmannen er tatt, og håper inderlig han står alene om dette. Det er trist og skremmende hvor raskt mange begynte å skylde på islamistiske grupperinger, og hetse innvandrere - de burde skamme seg. Det at gjerningsmannen var en etnisk nordmann med høyreekstreme holdninger, endrer nok en del på reaksjonsbildet etter gårsdagen, og det virker heldigvis som det bidrar til å sammensveise Norges befolkning, heller enn å splitte. Jeg likte godt Stoltenbergs uttalelse om at vi skal møte denne terroraksjonen med mer demokrati, åpenhet og antirasisme. Norge er åpent, demokratisk land - og det skal vi fortsette å være.

Bloggen unfiltered perception har formulert godt mye av det jeg også tenker, i innlegget "Jeg er sint!". Anbefalt lesning: http://blog.tjomlid.com/?p=4549

Til alle dere med barn, håper jeg dere har fått med dere denne informasjonen fra psykologene Atle Dyregrov og Magne Raundalen - Snakk med barna! http://www.krisepsyk.no/brosyrer/bombeeksplosjonen_i_oslo______h.html
NRK har også laget en video som kan være fin å vise til barna: http://nrksuper.no/super/supernytt/2011/07/23/det-er-viktig-a-snakke-med-noen-voksne/


Min dypeste medfølelse og kondolanse til alle ofre, pårørende og hele Norges befolkning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)