mandag 25. april 2011

Meat Free Monday - Curry rogan josh

Jeg gjorde det enkelt for meg selv i dag, og lagde stor porsjon curry i går, så det bare var å varme opp i dag. Utgangspunktet for curryoppskriften var Jamie Olivers curry rogan josh meal, som jeg har laget noen ganger før. Knallgod curry. Imidlertid hadde jeg omtrent bare halvparten av ingrediensene, og måtte være kreativ.



Den opprinnelige oppskriften slik jeg lagde den forrige gang finner du ved å trykke her. Dette er slik jeg lagde den i går:

Ingredienser:
Til curryen:
1/2 løk
1/2 squash
1 hvitløksfedd
ca 40 g Patak's rogan josh paste
kikerter etter behov
ca 40 g feldsalat
100 g rømme

Til risen:
1 porsjon basmati-ris
Noen få hele nellikspiker

Til gullrotsalat:
En liten håndfull finhakkede hasselnøtter
2 gulrøtter
En liten bit fersk ingefær
Saften fra ½ sitron

Til Gurkemeie-brød:
Hvetemel
Salt
Vann
Smør
Gurkemeie

Fremgangsmåte:

Curry:
Skrell og skjær opp løken og fres den i stekepanna med litt vann og olivenolje. Finhakk chillien og ha den oppi med det andre. Knus hvitløken og ha den oppi panna. Ha oppi noen store skvetter kokende vann.
Ha oppi rogan josh pasten og kikertene med vannet de ligger i, og rør godt. Skjær squashen i terninger og ha den oppi. Stekes på medium varme og rør innimellom i ca 15-20 minutter.

Se etter curryen med jevne mellomrom, og fyll på litt vann hvis det ser tørt ut. Tilsett salaten helt mot slutten, og rør godt.



Ris:
Kok opp vann med litt olje og et par nellikspiker. Hell oppi risen og kok på vanlig måte.

Gulrotsalat:
Rist nøttene i en liten panne på medium varme til de er gyldne.
Vask og skrell gulrtøttene og rasp dem opp. Rasp og bland inn ingefæren.
Drypp på sitronsaft og rør godt. Strø over de ristede nøttene til slutt.



Pannebrød med gurkemeie:
Lag deig av hvetemel, en klype salt og vann. La deigen hvile litt, før du deler den i passe store biter, og klemmer de til flate brød. Stek i panne med smør og gurkemeie.



Med denne oppskriftsvrien har jeg lyst til å sende ut en liten appell om at det ikke er nødvendig å følge oppskrifter til punkt og prikke bestandig. Er det alternative ingredienser du tror passer i en rett, syns jeg du skal prøve det. Bruk det du liker og har for hånden, kutt ut eller legg til ting, og prøv deg frem! Jeg har møtt på folk som omtrent blir helt apatiske og skrinlegger hele middagen hvis de ikke får gjort ting akkurat sånn som det "skal være", og det syns jeg er bare trist. Jamie Olivers variant var knallgod, og trengte i utgangspunktet ingen endringer, men min variant ble jammen knallgod den og!

1 kommentar:

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)