mandag 1. november 2010

Meat Free Monday - Jamie Olivers Curry rogan josh meal med Ida-vri

Nå er jeg SÅ METT etter nok en vellykket kjøttfri mandag! Middagen i dag ble Jamie Olivers Curry rogan josh meal, etter tips fra en leser (Mari!). Helt supert måltid!

Jeg kuttet en del ned på mengden i forhold til Jamies oppskrift, og droppet et par av ingrediensene (koriander og blomkål), men ellers fulgte jeg den ganske nøyaktig. Men det tok mer enn en halvtime, som han påstod ;)

Originaloppskriften finner dere her: http://www.channel4.com/food/recipes/chefs/jamie-oliver/curry-rogan-josh-meal_p_1.html



Min oversettelse, med noen små endringer:
NB! Lest gjennom hele oppskriften før du starter. Det gjelder å holde tunga rett i munnen her..

Ingredienser:
Til curryen:
1/2 løk
¼ butternut squash (gresskarvariant)
¼ fersk rød chilli
1 hvitløksfedd
ca 40 g Patak's rogan josh paste
100 g kikerter
40 g spinat
125 g yoghurt naturelle

Til risen:
1 porsjon basmati-ris
Noen få hele nellikspiker

Til gullrotsalat:
En liten håndfull finhakkede mandler
2 gulrøtter
¼ fersk rød chilli
En liten bit fersk ingefær
½ sitron

Til lemon pickle
½ sitron
1 teskje sennepsfrø
½ teskje gurkemeie
1/8 av en fersk rød chilli
½ liten tørr chilli

Gurkemeie-brød:
I Jamies oppskrift står det at du skal kjøpe en pakke chapattis, pensle de med olje og gurkemeie og steke de i ovnen mens du lager den andre maten. Et rask google-søk, avslørte at chapattis ikke er annet enn indisk brød bestående av hvetemel, salt og vann. Jeg lagde derfor en enkel deig av hvetemel, salt og vann, klemte til runde brødstykker og stekte de i panne med smør og gurkemeie. Det ble veldig bra. (Tilsvarende tilbehøret til gulrotsuppa for noen uker siden.)

Til krydring:
Olivenolje
Ekstra virgin olivenolje
Havsalt og svart pepper

Fremgangsmåte:
Start med å finne frem alle ingrediensene. Kok opp vann, og sett en stekepanne på høy varme.

Curry:
Skrell og skjær opp løken og fres den i stekepanna med litt vann og olivenolje. Skjær opp gresskaret i 1 cm store terninger. Legg gresskaret i panna med løken.
Finhakk chillien og ha den oppi med det andre. Knus hvitløken og ha den oppi panna. Ha oppi noen store skvetter kokende vann.
Ha oppi rogan josh pasten og kikertene med vannet de ligger i. Krydre og rør godt. Stekes fort på høy varme, rør innimellom.

Se etter curryen med jevne mellomrom, og fyll på litt vann hvis det ser tørt ut. Rør rundt og sett på lokket igjen. Tilsett spinaten helt mot slutten, og rør godt. Ha noen skjeer yoghurt over curryen helt til slutt.

Ris:
Putt risen i en kjele med litt olivenolje og noen nellikspiker. Hell over kokende vann. Strø på salt, sett på lokket og kok på medium varme i 7 minutter. Fyll opp med vann og kok opp kjelen igjen.

Gulrotsalat:
Rist mandlene i en liten panne på medium varme til de er gyldne.
Vask og skrell gulrtøttene og rasp dem opp. Rasp og bland inn chillien og ingefæren.
Hell over i en serveringsbolle. Hell over extra virgin olivenolje og tilsett litt salt. Drypp på sitronsaft og rør godt. Strø over de ristede mandlene til slutt.

Lemon pickle:
Del sitronen i fire deler, ta ut frøene og skjær i tynne skiver. Skjær chillien også i tynne skiver. Strø på tørket chilli og ha den oppi en stekepanne. Når det begynner å frese, tilsett den oppskjærte sitronen og litt salt. Tell til 10 og skru av varmen og la det kjøle seg ned.

Hell yoghurten i en skål, hell over extra virgin olivenolje.



Det stod dessuten at det skulle serveres med poppadoms (tynn fritert leiv av linsemel) - noe jeg syns ble litt overflødig. MEN der dreit jeg meg ut litt. Mer enn litt faktisk. I alt stresset over alt som skulle lages, trodde jeg de var ferdige i pakken. Men de skulle jo friteres... Jeg spiste derfor ubehandlet poppadoms, som jeg syns var utrolig kjip og smakløs. Haha. Spiste ikke mer enn en halv en da.. :) Jaja, sånn kan det gå :p



Alt i alt et veldig bra måltid, men jeg kunne kutta ned mengden enda mer. Jeg ble utrolig stappmett, og måtte kaste en del av både curryen og gulrotsalaten. Og kjøkkenet mitt ser ikke ut nå! Kjørel og materster og fjøler og kniver over alt. Men det var verdt det :)





Flere som har MeatFreeMonday-rapporter? Jeg tar mer enn gjerne i mot tips til neste mandag!

3 kommentarer:

  1. Å gurimalla, det så skikkelig godt ut! Fikk veldig lyst til å prøve ut den oppskriften, men jeg tror kanskje ikke den passer helt for en stakkarslig studentlommebok.. :(
    Men hvorfor måtte du kaste så mye? Tar du ikke vare på rester? :)

    SvarSlett
  2. Tjaa, det ble nok nye dyrere enn et gjennomsnittlig måltid, men det kommer jo litt an på hva du bruker av ingrediensene. Mange har jo ting som gurkemeie, chilli, ingefær, havsalt, sennepsfrø liggende. Men om du (som meg) må kjøpe inn en del av dette ene alene til curry-formål, kan det bli litt dyrt. Men f.eks. seppepsfrø og poppadoms kan du kutte ut. Poppadomsene var litt dyre..

    Joda, jeg er vanligvis veldig flink til å ta vare på rester, men restene av curryen så rett og slett ikke så fristende ut å spare på. Jeg er ellers dronningen av å fryse ned rester i porsjonsposer, og bare lage til det jeg vet jeg spiser ;)

    SvarSlett
  3. Såg veldig bra ut! Her er det stort sett mannen i huset som lagar middag, og det er opptil fleire kjøttfrie i veka. Han går også grundig til verks, konsulterar med kokebøkene og planlegg tilbehør fleire dagar i forvegen. Resultata blir som oftast nydelig, eg er aldeles bortskjemt. Kanskje eg også burde begynne å blogge kjøttfri mandag?

    Me har for øvrig nettopp "oppdaga" gresskar, butternut er ein klar favoritt!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)