tirsdag 5. april 2011

Kladd!

Hver gang jeg sier til noen at jeg har hatt eller skal ha kladd til middag, ser de bare rart på meg. Og det er jo ikke så rart. Farsekladd, eller kladd, er mormors egne kreasjon. Det består av kål og medisterfarse, er veldig enkelt å lage, og smaker kjempegodt! Noe av det beste jeg vet, faktisk.

Du trenger:
En stor kladd fersk medisterfarse (jeg bruker ca 800 g, da har jeg til to middager og blir litt for stappmett)
1 kålhode
Litt pepper
Tilbehør: poteter og gulrøtter

1. Sett en ganske dyp stekepanne på litt over middels varme, legg kladden på midten og pepre den.



2. Skjær opp og skyll kålen mens farsen bruner seg.



3. Fyll opp med kål rundt farsen.



4. Hell over 3-4 dl vann og sett på lokk. Når vannet er kokt opp, skrus plata helt ned til minimum, og kladden skal stå og småkoke i 1 1/2 time.



5. Husk å sette på poteter og gulrøtter en halvtime før kladden er ferdig.



Det er kanskje ikke den lekreste maten man kan servere, men innmari godt!

8 kommentarer:

  1. Sånn er jo supergodt!!
    Vi spiser også sånn, men vi kaller det "alt-i-panna" etter mormor!
    Vi kutter gulrøtter, poteter og kålhodet, og legger i langpanna og vann...salt og pepprer, og legger medisterfarsen som et lokk oppå grønnsakene. Enkelt og supergodt!!

    Må alt være så lekkert da... ;-)

    SvarSlett
  2. Moro at flere har oppdaget denne retten! Høres ut som dere tilbereder den litt annerledes, men smaken må jo bli det samme! Nesj, alt må vel ikke være så lekkert :)

    SvarSlett
  3. Ble overrasket selv jeg, da jeg leste innlegget ditt...At det virkelig er fler som spiser dette :-) Hehe...

    Tror mormor begynte å lage denne retten (for maaange år siden) da hun hadde litt for mange "jern i ilden" på gården, og ikke hadde tid til å passe middagen mellom melking og annet stell. Et godt minne etter mormor!!

    SvarSlett
  4. Som en blanding mellom kjøttpudding og sodd ;) sikkert godt! Æ for min del e ikke så glad i medister, men kan nok bruke kjøttdeig i stede ;)

    SvarSlett
  5. Jeg pleier å legge kålen og medisterfarsen lagvis i en ildfast form og sette den i ovnen. Kjempegodt!

    SvarSlett
  6. Nam, jeg blir helt sulten av bloggen din jeg :-) Kokt kål er bare innmari godt, og denne medistermiddagen så veldig grei ut. Jeg må lage meg noe mat nå for det rumler i magen.... ;-)

    SvarSlett
  7. Jeg bruker også tomater rundt kladden og litt ost ovenpå! Det blir også kjempe godt!! Tar i masse tomater, da blir det lidt ekstra saus som jeg heller over potetene! Har du forresten vært å besøkt Ullensaker Røde Kors sin bruktbutikk?

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)