tirsdag 26. april 2011

Lapper!



Jeg liker ideen bak lappetepper. Og da mener jeg originalideen bak lappeteppene - altså at man bruker det man har av rester til å sy sammen noe brukbart. De fleste lappetepper som blir laget nå til dags, blir vel stort sett satt sammen av store, hele stoffer som klippes opp til mindre lapper og sys sammen. Og det er vel naturlig at det blir sånn.. Jeg ville derimot lage et lappeteppe som faktisk er av restestoffer. Gjenbruk på høyt nivå!

Muskatt likte lappeteppet umiddelbart..



Ikke bare er det fint å kunne bruke alle restene som ikke egner seg til andre syprosjekter - det er noe veldig fint med å kunne forevige rester fra så mange tidligere syprosjekter, loppemarkedturer og avlagte klær. Gode minner i hver lapp!



Lappeteppet ble mye mer fargerikt, og mindre regissert enn om jeg ikke skulle brukt restekassa. I midten har det et lag flanell og på baksiden er det en side av et loppemarkeddynetrekk.

Og sånn blir utsikten min når lappeteppet er i bruk på hobbyromsofaen:



PS, det bør forresten nevnes at overlockmaskina var gull verdt under lappeteppesying. SÅ mye enklere og penere det ble med den!

11 kommentarer:

  1. Det var et stort og flott teppe!! Du imponerer stadig :-)

    SvarSlett
  2. Helt enig, lappetepper skal lages av smålapper - det blir jo bare enda finere når man setter sammen alskens!!

    Jeg har forresten akkurat kjøpt Uno av deg ; D

    SvarSlett
  3. Flott teppe, Ida.

    Tepper laget av rester og gamle klær, kan også bære i seg mange minner. Jeg har arvet et etter min mor - der kjenner jeg opphavet til hver eneste lapp og blir rent nostalgisk av å se på det.

    Selv sydde jeg lappeteppe av alt bebysengetøyet etter mine barn - det er også et hyggelig mimreteppe.

    SvarSlett
  4. Fantastisk herlig teppe, og så flink du er til å få hjørnene til å møtes! Der er jeg skikkelig dårlig, så det blir stort sett lapper i ulike størrelser når jeg bruker flere stoffer...

    Overlock er i alle fall vel og bra, jeg har sydd nye puter til campingvognen, og uten overlock hadde jeg trengt en mye lenger påskeferie!

    SvarSlett
  5. Du bør slå deg sammen med moren min:) hun elsker å lage lappetepper og gjør det av restestoffer. Sjekk bloggen hennes barnigjen.blogspot.com

    SvarSlett
  6. For eit herleg lappeteppe! Rett og slett supersjarmerande!

    Ha ei god veke sist i april! :)

    SvarSlett
  7. Jeg har også alltid likt de originale lappeteppene av rester og sånt. Husker at jeg var helt betatt av lappeteppene i Donald. Jeg sydde mitt første (ja, så mange har det faktisk ikke blitt) foromtrent 17 år siden, da sønnen min var liten. Og det ble brukt og brukt og lappene har falmet. Et par lapper er byttet ut fordi de ble så slitte at de raknet. Nå skulle visst noen blitt byttet ut igjen...

    SvarSlett
  8. Dette minnet meg om mormor(ikke negativt ment!) som lager mange lappetepper(eller quilt-tepper), trur hun bruker både gammelt og nytt. Hun har også et eget hobbyrom hvor det er fullt av stoff! :D

    SvarSlett
  9. Åh, så utrolig fint lappeteppe! Kom over bloggen din for første gang nå - så flink og kreativ du er! Bloglovin' ;)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)