lørdag 16. april 2011

Hjemmelaget majones og dressing

I dag har jeg laget burgere, fra scratch med kjøttkvern! Og ettersom jeg glemte å kjøpe thousand island-dressing da jeg handlet, måtte jeg lage den også fra scratch.



Jeg begynte med å lage vanlig majones av:
2 romtempererte eggeplommer
2 dl romtemperert solsikkeolje
1 ts dijonsennep
saften av 1/2 sitron

Begynn med å vispe eggeplommene med ballongvisp i kjøkkenmaskin, og tilsett sennep nesten med en gang. Hell oljen sakte over i en tynn stråle mens det vispes hele tiden. Det er VELDIG viktig å helle sakte, og VELDIG viktig at oljen og eggene er romtempererte - hvis ikke skiller det seg, og da er det ingen vei tilbake. Visp inn sitronen helt til slutt, og voila - du har majones.

For å gå videre fra majones til thousand island, tilsatte jeg:
1 ts paprikapulver
1/2 ts cayennepulver
1 ss hvitvinseddik
1 ts honning
1 ts tomatpuré



Både burgerne og dressingen ble veldig gode, og veldig mye sunnere enn om man kjøper ferdig! Åh, som jeg elsker den nye kjøkkenmaskina mi! :)

8 kommentarer:

  1. Flott å se at folk lager mat fra bunnen av:) Du lagde dressingen på riktig måte og ser at du kan dette:) Ha en fin helg:D

    SvarSlett
  2. Kan og kan.. Det er første gang jeg lager det :) Prøvde meg på majones en gang for noen måneder siden, men feila på oljehellinga :/
    Fin helg til deg og, rosa fugl!

    SvarSlett
  3. Nam, det ser utrolig godt ut! :-)

    SvarSlett
  4. ah, det er veldig stor forskjell i smaken, tykker jeg. Jeg liker best aioli:)
    Jeg lurer på hvor boksen du har dressingen i kommer fra?

    SvarSlett
  5. fmi: bruker du aioli på burger?
    Boksen er fra loppemarked :)

    SvarSlett
  6. ja, aoili kan jo brukes på nesten alt;)
    takk

    SvarSlett
  7. I dag har jeg laget majones etter oppskriften din.
    Jeg bryr meg vanligvis ikke så mye om majines, men denne var nydelig! -Jeg la til litt salt.
    Men nå har jeg altså en kopp full av majones... Lurer på hva jeg skal bruke den til.

    SvarSlett
  8. excellent dressing; especially as mayonnaise special sauce for hamburgers!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)