fredag 1. april 2011

Handlefrihet!

Dette er ingen aprilspøk: Nå har det gått et helt år siden jeg innførte kjøpestopp på alt nytt og forbud mot halvfabrikat i mat - og i dag har jeg full handlefrihet igjen! :) Hurra! Dette året har jeg bare kjøpt brukt og håndlaget, jeg har kjøpt gode og ubehandlede råvarer i matbutikken - først og fremst økologisk, og av vaskemidler og kosmetikk har jeg kun handlet økologisk.

Til forbruksvarer det er umulig å kjøpe brukt eller håndlaget, har jeg hatt 100kr i måneden, men i etterkant skulle jeg ønske jeg hadde droppet 100-kroners-budsjettet, og i stedet åpnet opp for at forbruksvarer som jeg trenger, og som det ikke er mulig å kjøpe brukt eller håndlaget, hadde vært lov å kjøpe (eksempler er lyspærer, batterier, blekk til skriveren, "Sting & Ting tekstildesign"-merkelapper, tannbørste, gråpapir etc.).

Alt i alt har det har gått kjempebra, og det å ikke kjøpe nye klær, sko interiørting og denslags har faktisk ikke vært noen utfordring i det hele tatt. Jeg anbefaler absolutt andre å prøve seg på en full kjøpestopp i perioder.

Dette året har gjort meg mye mer bevisst på valgene jeg tar når jeg er ute og handler, og det har hjulpet meg å innse at man ikke må kjøpe alt man har lyst på. Det er flere ganger jeg har sett noe og tenkt at jeg skulle ønske jeg ikke hadde kjøpestopp, men jeg har fort glemt det igjen, og det er ingenting jeg savner. Jeg kommer til å fortsette med å være flinkere med handlevalg, og halvfabrikat og ferdigmat har jeg absolutt ikke savnet. Jeg har også funnet meg mange økologiske favoritter som jeg kommer til å fortsette med å kjøpe.

I dag skal jeg feire handlefriheten med å kjøpe blekk til skriveren, merkelapper, en skumgummimadrass og mange trådsneller på Stoff & Stil, og en stor bukett liljer!

7 kommentarer:

  1. Gratulerer - det er utrolig imponerende!!

    Jeg prøver også å holde meg til å kjøpe bare det man må ha, problemet er bare at det er ganske mye når man er en småbarnsfamilie i distriktet...

    SvarSlett
  2. Gratulerer, du er så flink! Og liljer - så nydelig! God helg!

    SvarSlett
  3. Bra innlegg. Jeg er selv inne i en periode der jeg må tenke meg om hva jeg bruker penger på. Det er interessant å se hvor mye en egentlig har hjemme i skuffer og skap. ..... Mat lages opp i store porsjoner og fryses ned er ett godt alternativ til halvfabrikata og dårlig tid..

    SvarSlett
  4. Imponerende at du har klart det! Er selv blitt bevisst på hva jeg handler, og hva jeg ikke MÅ ha. Men som en småbarnsfamilie på landet er det litt vanskelig...men har blitt betydelig flinkere! Du er jo en inspirasjonskilde :-)

    Liljer har du fortjent idag!!

    SvarSlett
  5. Gratulerer kjempemasse med overstått kjøpestoppår! Du har vært veldig flink, både når det gjelder hva du har gjort og ikke gjort, og ikke minst til å forklare hvorfor du har tatt de valgene du har tatt. Det har vært spennende å følge med på :-)

    Inspirerende!

    SvarSlett
  6. Gratulerer!! Jeg synes det er imponerende.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)