mandag 3. januar 2011

Meat Free Monday - Enkel wok

I dag trengte jeg noe enkelt til middag - både på grunn av manglende ork til å lage mat, manglende lyst til å spise, og manglende mat i kjøleskapet.

Da er det veldig fint å finne en pose frosne grønnsaker i fryseren - og da snakker jeg ikke om sånne ferdig oppskjærte man får kjøpt frosne i matbutikkene, men grønnsaker jeg selv har skjært opp og fryst ned fra fersk tilstand.



Jeg skal vedde på at ALLE som leser dette har opplevd å måtte kaste grønnsaker som er blitt til overs og blitt liggende i kjøleskapet for lenge - enten fra åpnede hermetikkbokser, eller grønnsaker som er kjøpt ferske. Min løsning på dette er å skjære opp og fryse ned restene. Veldig praktisk å ha i fryseren, og en fin måte å få utnyttet all maten på!

I tillegg til den frosne grønnsaksblandingen min, åpnet jeg en hermetikkboks vannkastanjer, som jeg synes gjør seg kjempegodt i wok. De har en herlig sprø konsistens, som desverre ikke egner seg like godt til nedfrysning som mange andre grønnsaker.

Jeg hadde også oppi litt tørket sopp, som jeg la i bløt et par minutter først.



Alt dette freser jeg kjapt i woken på høy warme, samtidig som jeg koker eggenudler i en kjele. Etter noen minutter heller jeg vannet av nudlene, klipper de litt opp, og heller de også oppi woken med grønnsakene. Etter enda noen minutter heller jeg litt soyasaus over, og måltidet er ferdig tilberedt. Veldig enkel og veldig god vegetarmat.



Jeg kunne forresten med fordel hatt oppi litt strimlet gulrot også. Det hadde blitt godt, og satt en litt friskere farge på hele retten. Men det ferdige resultatet får dere ikke se, for kameraet mitt gikk tomt for batteri før maten var ferdig, og nå ligger alt i magen min :)

2 kommentarer:

  1. Nam, det så godt ut! Jeg gjør det samme med frukt også, er mye bedre (og ikke minst billigere) å kjøpe frukt til smoothie som man kutter opp og fryser selv, og ikke de ferdigposene :)

    SvarSlett
  2. Lurt. Forveller du grønnsakene først om det er ferske gulrøtter, brokkoli og blomkål f.eks.?

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)