fredag 28. januar 2011

Fint i Skorsteinssvingen

"Fint i Skorsteinssvingen" og "Mere moro i Skorsteinssvingen" er to helt magiske og kjempefine barnebøker av Gunnel Linde. Det handler om Lena og naboene hennes, som vokser opp i en liten boligblokk i Stockholm. Det er ikke akkurat noen spennende handling i bøkene, men koselige, fine og til dels morsomme fortellinger fra hverdagen. Jeg ELSKET disse bøkene da jeg var liten, og leste de mange mange ganger - til de plutselig en dag ikke hadde dem på biblioteket på Jessheim lenger. Men på Deichmanske har de dem, og nå har jeg nettopp lånt dem igjen der. Og de er like fine som de var den gangen!

Jeg ble rett og slett nødt til å dele noen utdrag med dere.. (selv om det er litt flaut å høre sin egen stemme i høytlesning på nettet :p)

Utdrag fra kapittelet "Hovedstaden i Sverige" i "Mere moro i Skorsteinssvingen". Her er Lena på skolen og får spørsmål om hva som er hovedstaden i Sverige:



Utdrag fra kapittelet "Garasjefantomet" i "Fint i Skorsteinssvingen". Her leker ungene i garasjen som ligger i kjelleren i blokka, helt til Lena kommer med et kattemjau:

6 kommentarer:

  1. Sei meg, var det ei jente som laga ei slags hytte på rommet sitt i desse bøkene???

    SvarSlett
  2. Det var en luke i veggen over skapet hennes, der hun hadde røverhulen sin!

    SvarSlett
  3. Åj, er det de bøkene hvor hovedpersonen er fascinert av pipehattene og syns de ligner på apekatter? Og nabogutten heter Larsa og hun jenta blir sjalu på Bibben? Og det er et hemmelig rom i et skap hvor jenta får ha dyner og slikt?

    Disse bøkene har jeg sterke minner om, men hadde glemt hva de het!!!!!

    SvarSlett
  4. fristatprinsessa: jaaa, det er det :) Anbefaler på det varmeste at du låner de på bibben og leser de igjen! :p

    SvarSlett
  5. Å så gøy! Eg hugsar nemleg at eg likte denne boka så godt, men kunne ikkje for mitt bare liv kome på kva den heitte eller kva namnet på forfattaren var. Og plutseleg ringte det ei bjelle då eg såg blogginnlegget ditt. :D Skal jammen høyre på biblioteket om dei kan skaffe desse bøkene!

    Koselege filmklipp av deg, forresten! :)

    SvarSlett
  6. Har nå bestilt dem fra et antikvariat!!! Må jo gi dem til lilleprinsessa så hun kan lese når hun blir større.

    Men du. Et tips til meat free monday'ene dine. (jeg har nettopp laga retten, derfor jeg kom på det)

    Det er spaghetti-/tunfiskgrateng.

    Man koker opp en mengde spaghetti, litt på gefühlen.
    Samtidig koker man opp Toros kremede skogsoppsuppe (lag av 8 dl væske i stedet for 10, så blir suppa en slags saus i stedet). Du kan sikkert lage kremet soppsuppe fra bunnen av, da.

    Så tar man en ildfast høy form/bolle og legger spaghetti, tunfisk (ca to bokser) og litt skivet sopp lagvis.

    Man heller så på soppsuppa, og topper med masse ost.

    25 min i ovnen, 200 grader (til osten er gyllen).

    Serveres med rundstykker og salat til.


    (nå husker jeg ikke helt om du tåler melk, gjør du det? hvis ikke, se bort fra dette tipset :-))

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)