mandag 17. januar 2011

Idas Sommarvisa



Tekst: Astrid Lindgren
Musikk: Georg Riedel

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nå´n sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit
för jag har just tagit bort snön.

Jag gör mycket vatten i bäcken
så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen
för jag gör den alldeles skär.

Och smultron det gör jag åt barna
för det tycker jag dom ska få
och andra små roliga saker
som passar när barna är små.
Och jag gör så roliga ställen
där barna kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.


...jeg lengter til våren, og er glad det går mot lysere dager nå :)

PS, bildet er av Torunn og meg, ca 1988 / 1989 - er ikke både vi og epleblomstene nydelige? :)

2 kommentarer:

  1. Å, jeg elsker den sangen!! CD'en "Astrid Lindgrens bästa" med alle originalinnspillingene fra filmer og serier går om igjen og om igjen hos oss for tida, smårollingen synes Karlsson på taket er absolutt best å danse til : D

    Nydelig bilde av dere, ser jo lett ut som dere bor både i Bråkmakergata og på Katthult!

    SvarSlett
  2. Herlig sang og nydelig bilde! Jeg vil også ha vår - helst i går... :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)