mandag 18. oktober 2010

Meat Free Monday - Vårruller



I dag ble det vegetar-vårruller til den kjøttfrie mandagsmiddagen - og det ble kjempebra! Jeg har prøvd meg på vårruller en gang før, som ble en total fadese, men endelig turte jeg å prøve meg på det igjen. Og jeg har funnet ut at det egentlig ikke har så mye å si hva man putter inni vårrullene, så lenge man har litt revet ingefær sammen med resten av fyllet, og søt chillisaus ved siden.



Det jeg brukte i vårrullene mine var 1 revet gulrot, litt finhakket hodekål, squash i små biter, 1/2 finhakket gul løk, alfalfaspirer, maiskorn, et hvitløksfedd og en skvett soyasaus. Det holdt til 11 vårruller - nok til å bli stappmett i tillegg til å fryse ned over halvparten.



Alt dette freste jeg i noen minutter i en jerngryte, lot det avkjøle seg litt, og pakket det inn i "Tyj spring roll pastry" som det stod på pakka. Jeg frityrstekte ikke vårrullene, men stekte de i panne med litt ekstra olje.



Som tilbehør hadde jeg hjertesalat med slangeagurk, alfalfa-spirer og ristede pinjekjerner, og en liten skål søt chillisaus.



Forslag til hva jeg skal gjøre neste mandag? Lurer på hvor lenge jeg kan fortsette å sprenge grenser (mine egne grenser, åpenbart - jeg innser at det ikke er grensesprengene i større målestokk) med denne matkreativiteten jeg har begynt å vise på mandager... :p

Noen andre som har kjøttfri mandags-rapporter? Jeg vil gjerne høre om flere har slengt seg på dette, og i så fall hva dere finner på!

7 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud. Og sikken en god ide!

    Vi lavede mexikansk pizza. En almindelig pizzabund med tomatsauce, kidneybønner, majs, rød peberfrugt, tomatskiver og revet cheddar. Og så med stegte kartofler og guacamole til. Det var mums! :)

    SvarSlett
  2. Ååå, det så utrolig godt ut :) Vann i munnen her, hihi.
    Er veldig glad i vegetarmat selv, men har en mann som er veldig typisk mann, så middag er ikke middag uten kjøtt..jaja ;)

    SvarSlett
  3. Mmm de ser så gode ut... blir sulten av å se dem...selv om jeg akkurat har spist kyllingsuppe til midda - vet ikke om jeg har mot til å prøve meg på hjemmelagde vårruller...men kanskje..

    Ha en fin kjøttfri mandag,

    hilsen fra meg i København

    SvarSlett
  4. Du kan lage grønnsakssuppe, blomkålsuppe, vegetarpizza, falafel.
    Eller så kan du ta en titt i denne tråden:
    http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=194900

    Det så forresten veldig godt ut! Prøvde selv å lage vårruller for ikke så lenge siden, men vi brukte rispapir og det ble ikke så godt.
    Kjøpte du spring roll pastryen på en innvandrerbutikk eller?

    SvarSlett
  5. Ida: grønnsakssuppe lagde jeg for noen uker siden, falafel lagde jeg forrige uke. Tenkte faktisk å ha hjemmelaget vegetarpizza neste mandag! :)

    Tror det var rispapir jeg brukte forrige gang jeg prøvde meg på vårruller - som jeg nevnte ble en fadese.. Kjøpte spring roll pastryen i innvandrerbutikk, ja (den på Tveitasenteret). Ligger i frysedisken! Anbefaler deg absolutt å prøve det igjen, med riktig wrapping :p

    SvarSlett
  6. hei! det der såg og høydes kjempegodt ut! det må eg prøve, eg et ikkje kjøt i det heile men har likevel aldri prøvd å lage vårrullar. Kvar får ein kjøpt spring roll pastry`en?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velutstyrte innvandrersjapper har det i frysedisken!

      Slett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)