fredag 15. oktober 2010

Økologiske stoffer!

I dag har det åpnet en ny norsk nettbutikk med økologiske stoffer! Kjempebra og fine stoffer. Adressen dit er http://www.linogpapir.no. Der finner du også resirkulert papir og gamle stoffer som kan redesignes. Hun har også en blogg - http://linpapir.blogspot.com/ der det er også er utlodding!



Jeg har vært så heldig å få litt av stoffene fra Elisa Kolle, som driver nettbutikken, til å sy noen eksempelprodukter. Det ble to knallfine Majakjoler i friske farger. Jeg har som vanlig vasket alle stoffene før jeg sydde av dem, og kan meddele at de oppførte seg veldig fint i vask - krympet ikke og mistet ikke noe farge.



Det blomstrete økologiske stoffet finner du hos Lin & Papir ved å trykke på denne linken. Og det rosa lommestoffet finner du på denne linken.
Kjolen finner du i epla-butikken min, ved å trykke på denne linken.





Scooterstoffet finner du hos Lin & Papir ved å trykke på denne linken.
Kjolen finner du i epla-butikken min, ved å trykke på denne linken.



Og hvorfor er det så viktig å velge økologisk - og å bruke bomull som allerede eksisterer (redesign)?

Her har jeg sakset litt fra Oikos - Økologisk Norge:
".. konvensjonell bomull utgjør halvparten av all tekstilfiber som brukes i verden. Men produksjonen er svært miljøbelastende. Den dekker ca 5 % av verdens åkerareal, men så mye som 25% av alle sprøytemidler mot insektangrep og ca. 11% av alle sprøytemidler mot plantesykdommer globalt brukes i bomullsproduksjonen.

Ved å dyrke bomull med økologiske metoder reduserer man giftbruken med 100% i selve bomullsdyrkingen og 93% gjennom hele livsløpet."
Det er altså ikke noen tvil om at man bør velge økologisk bomull og redesign fremfor nye stoffer!



For Epla-selgere er det 10% åpningsrabatt ut oktober, så pass på å sikre dere noen flotte økologiske stoffer! Bruk rabattkode epla10, samt skriv inn navn på butikken din i kommentarfeltet i kassa når du handler.

4 kommentarer:

  1. Så fin kjole - og fine bilder :) Dette blir nok en hit!
    Ha en god helg :)

    SvarSlett
  2. Kjempesøte kjoler!
    Jeg lånte et kjolebilde til bloggen min. Håper det er greit!

    SvarSlett
  3. DU ER KJEMPEFLINK!
    MEN HAR BERRE TRE STORE GUTAR, OG IKKJE EI EINASTE LITA JENTE!

    GOD HELG!!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)