mandag 25. oktober 2010

Meat Free Monday - Pizza og salat

I dag har jeg laget veggispizza til middag, med en deilig salat ved siden av. Det ble helt OK, men denne gangen savnet jeg virkelig kjøtt. For meg mer det beste med pizza de herlige bitene av skinke, pepperoni, kjøttdeig, biff, bacon etc. Det er så mye ikke-kjøtt-ting jeg ikke liker på pizza, så med bare ost og tomat ble den litt kjedelig.

Men hjemmelaget pizza er egentlig veldig godt og veldig enkelt, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager det oftere..

Bland sammen noen desiliter spelt-mel, litt salt, litt olje, en halv pakke tørrgjær og en skvett lunket vann. Kna deigen godt sammen, og la den stå og heve litt.



Kjevle ut og hev den litt til.



Bland sammen noe deilig fyll av tomat og krydder.



Legg på ost og annen topping, og stek i ca 15-20 minutter på 230 grader.



Voila - deilig pizza!





Ved siden av hadde jeg salat av slangeagurk, alfalfa-spirer, ristede pinjekjerner, marinert fetaost og isebergsalat. Nam!



I morgen skal jeg spise restene, men med bacon og pepperoni på ;)

9 kommentarer:

  1. haha! Så bra!
    jeg hadde også meat free monday i dag! Vet ikke helt om jeg kommer til å gjennomføre det hver mandag da... Er nok litt for glad i kjøtt, gitt!

    SvarSlett
  2. Nam nam!!
    Ukene flyr merker man, når det stadig vekk er meat free monday hos deg :)

    SvarSlett
  3. Så utrolig godt det så ut! Nå ble jeg ordentlig sulten her, enda så sent det er.

    SvarSlett
  4. Hvis du er glad i sopp er det å anbefale masse av når man ikke har kjøtt. Syns det veier litt opp for kjøttet. Kan også anbefale å bruke mer av sesongens grønnsaker. Da får man litt mer å sette tenna i, og er litt mer mettende hvis det trengs :)
    Ellers må jeg jo si at pizza'n din så utrolig god ut selvom det var "bare" ost og tomat :)

    SvarSlett
  5. Jeg så Jamie Oliver kokkelere indisk vegetarmat på teve i går, og da tenkte jeg på deg og mandagene dine :) Oppskriften finnner du her hos Channel4

    SvarSlett
  6. Nina: problemet er at jeg ikke er kjempebegeistra for sopp :/ Jeg har begynt å tørre å smake litt om det, men ikke på pizza. Grønnsaker var lurt!

    Mari: Så koselig at du tenker på meg når du ser veggismat, hihi! :) Den oppskriften så knallgod ut, så jeg tror faktisk planen for neste mandag er klar nå! Takk! :D

    SvarSlett
  7. Tror jeg må prøve meg på den selv også. Mmmm, indisk. Og skal man tro Jamie Oliver så tar det bare en halvtime å lage alt.

    SvarSlett
  8. Jeg lavede kantarel-risotto. Det smagte rigtig godt, men det var nok sidste gang i år, for sæsonen for kantareller er nok så småt ved at være slut...

    SvarSlett
  9. Siden jeg lager vegetarpizza hver fredag, har jeg noen tips til gode ting å ha på (ikke alt på én gang, altså, det er best å plukke et par-tre ting man liker!): tynne skiver av squash eller aubergine stekt i litt olje med salt og pepper, soltørkede tomater, oliven, stekt sopp (prøv - det er så godt!), spinat, rødløk, fetaost, parmesan (det løfter smaken til nye høyder!), purre, paprika i tynnetynne skiver, artisjokk-hjerter på boks, halloumi-ost, fersk basilikum ...jeg kunne fortsatt i evigheter. Har overbevist mange av mine ikke-veggis venner om at vegetarpizza er best ;) Ellers: kjempebra med meat free monday!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)