onsdag 11. november 2009

Grove brød

I dag har jeg bakt brød igjen, og tatt litt bilder. Så nå skal jeg dele oppskrift og brødbilder med dere :)

I all beskjedenhet må jeg få si at brødet mitt er det beste jeg noengang har smakt.. ;) I tillegg er det veldig sunt og mettende. Hvis jeg skal nevne noe som trekker ned, er at det ikke er så godt når det ikke er ferskt. Det løser jeg imidlertid på elegant vis; når de har kjølt seg ned, skjærer jeg alle tre brødene opp i skiver og fryser ned. Når jeg skal ha brød, tar jeg ut én og én skive og tiner i brødristeren. Jukseferskt brød hver dag ;) Det anbefales på det varmeste! (Og det er en grunn til at jeg ikke har kjøpt brød på butikken på årevis... :p)

Oppskriften jeg bruker, er basert på den mamma har brukt i årevis, men med en del justeringer.


(Sitronmelissen på bildet er bare linselus. Jeg bruker ikke sitronmelisse i brødet altså. I teen derimot, og på ovnsstekt laksefilet. Mmmm)

Idas 3 brød:
½ l vann kokes
½ l kaldt vann
½ l melk
½ ss sirup
1 skuffe salt
Blandes

1 kloss gjær smuldres opp og blandes med det lunkne vannet
(Jeg tar litt av vannet over i en kopp, og smuldrer gjæren der. På den måten er jeg sikker på at den blir oppløst og blandet skikkelig.)

½ kg mel/speltmel
1 kg sammalt hvete grov
2 dl lettkokte havregryn
2-3 ss smør
4 never solsikkefrø
3 never sesamfrø (bør knuses)
4 never valnøttkjerner

Røres sammen. Ha i mer mel til deigen er tykk (til sammen ca 1kg).

Hev deigen i en time.
Dytt ned deigen etter en time, og hev den en time til.
Skru ovnen på 200 grader.
Kladd deigen oppi formene og etterhev i 10-15 minutter (det er ingen grunn til å bake ut deigen - bare kladd den oppi med sleiva). For at skorpen skal bli ekstra god, pleier jeg å strø på litt sesamfrø når jeg har hatt deigen over i formene.
Stekes på nederste rille i 1t og 10 min.

Når brødene er ferdige, ta de ut av formen med én gang og legg de opp ned på ei fjøl til kjøling.



Dette med at de skal ligge opp ned, har jeg forresten ingen forklaring på.. Det er noe mamma har sagt at jeg skal gjøre, derfor gjør jeg det.

Når brødene har fått kjølt seg litt ned, anbefaler jeg på det varmeste at du prøver en skalk med ekte meierismør på, og ikkeno annet pålegg. Himmelsk godt!



Vel bekomme!

12 kommentarer:

  1. NAM!! Ser kjempegode ut!!
    Så fort jeg har stoooor benkeplass å boltre meg på i nytt kjøkken så skal jeg prøve oppskriften din! :)

    SvarSlett
  2. Mmmm! Det så godt ut! Sååå flink du er! :)
    Ingen ting slår hjemmebakst!

    SvarSlett
  3. uuuuuh:D det så dritgodt ut! Imorgen har jeg fri og da tror jeg at jeg må bake brød! :D

    SvarSlett
  4. Hvor mange kroner tror du hvert brød kommer på totalt?

    Sånn cs?

    SvarSlett
  5. Takk takk, dere. Det ER godt ja!

    Nina: gleder meg veldig til kjøkkenrapporter fra deg når kjøkkenet er ferdigoppusset og i bruk :p

    Heidi: Veldig godt spørsmål! Jeg aner faktisk ikke. Men jeg kan undersøke litt priser og regne ut, og komme tilbake til deg med svar. Ble jo litt nysgjerrig på det selv og. Mamma tippet ca 20kr per brød, men jeg skal finne ut mer nøyaktig.

    SvarSlett
  6. Denna oppskrifta må prøves ja!
    Må bare få skrevet den ne først ;) Ellers så lage æ bare brød etter hodet...

    Tusen takk for stemmen til pusen min :D

    SvarSlett
  7. Hei hei! For en nydelig katt du har! Er det det som er Muscat? Den var veldig sjarmerende. Gleder meg til å se flere bilder av den...

    Klem fra Erika

    SvarSlett
  8. Hvor store former bruker du?

    SvarSlett
  9. TinyTwistedMe: :)

    Erika: Hei hei, det er Muskatt, ja :) Takk!

    Licota: Oi, godt spm. Jeg tror rett og slett jeg må ut på kjøkkenet og måle dem.
    De rommer 2 liter og måler ca 33x11x7cm.

    SvarSlett
  10. Jeg lurer litt på hvor stor en "skuffe" salt er ;)

    SvarSlett
  11. En skuffe ja.. Godt spørsmål. Jeg tar salt litt på slump, men antar det blir omtrent en spiseskje seltin jeg bruker. Jeg tror egentlig en skuffe er en del større enn en spiseskje, men jeg er ikke så glad i salt :)

    SvarSlett
  12. Nam, så godt det ser ut! Heimebakt brød er absolutt best!

    Ha ein fin søndagskveld! :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)