søndag 8. november 2009

Dagens pysseltips

Gjesp gjesp og god søndagsmorgen, dere.. :)

Eplelykter er en veldig enkel og stemningsfull måte å pynte opp nå som det går mot mørkere tider. Jeg fikk tipset fra Underbaraclara sin blogg, og måtte selvfølgelig prøve meg på det samme.

Man tar helt enkelt et eple, og skjærer ut hull til et telys. Det blir penere om man i tillegg tar telyset ut av den lille metallbeholderen.

Apropos telys... jeg føler for å advare alle mot telysene på IKEA.

Jeg alltid har kjøpt stearinlys på IKEA, og de har vært både bra og billige. Inntil for et par år siden. Da ble plutselig telysene der mye dårligere. Hva de har gjort med dem, aner jeg ikke, men de brenner kortere og dårligere, og hvis man skulle finne på å blåse de ut før de er ferdige, er det nesten alltid umulig å få noe ut av de igjen. Ganske bemerkelsesverdig dårlig kvalitet og kort brennetid.

Her ser dere to telys. IKEA-lyset er til venstre. Legg merke til hvordan stearinen langs sidene ikke har smeltet skikkelig, og har en helt annen konsistens enn på det andre. Det andre lyset kan tennes på igjen og brenne lenge, men IKEA-lyset er det bare å kaste.

MEN! For å ikke svartmale IKEA-lysene helt, må jeg nevne hvor høyt jeg elsker kronelysene der - JUBLA kronelys. De er billige, brenner pent, renner ikke, og oppfører seg rett og slett eksemplarisk.

4 kommentarer:

  1. Pluss at kronelysene lukter akkurat som stearinlysene i kirka! Det borger sannsynligvis for kvalitet, at de lukter som lysene som kirkene kjøper inn i store kvanta... pluss at det lukter varmt og godt og lysmesse eller JUL!

    SvarSlett
  2. Du var tidlig oppe på en søndag! :)

    SvarSlett
  3. Hmm:) Hvordan er det når eplet har stått en stund? Blir det brunt eller holder det seg ok ?

    SvarSlett
  4. Helt enig i det med IKEA-lysene... Halvparten av stearinen ligger jo igjen!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)