søndag 17. januar 2010

Laserleke

Muskatt syns det er hysterisk morsomt å leke med laserpennprikken så lenge det pågår. Han går helt i spinn, og er så ivrig som han aldri før har vært på noen leke. Men når jeg slutter å lyse med den, blir han totalt forvirra. Går rundt lenge og ser etter prikken. Majuer og mjauer mens han går rastløst rundt og prøver å grave litt i gulvet eller veggen der laserprikken forsvant. Helt forvirret og frustrert, stakkar. Så selv om det er morsomt så lenge det pågår, kan jeg ikke leke med ham med laserpennen mer...

Noen andre som har artige erfaringer fra laserpenn eller andre rare leker?

8 kommentarer:

  1. Laserleke er jo det beste som finnes! Min katt Mathilda blir helt vill bare hun hører lyden av at jeg tar frem pennen. Da begynner tennene hennes å klikke som om hun var på jakt :-)

    SvarSlett
  2. Katten til mamma og pappa er også veldig glad i laser!! Hun blir også VELDIG forvirret når man tar den vekk, men vi har fortsatt å bruke den, fordi hun har det så gøy under leking. Hun husker jo hva det er fra gang til gang, så jeg tror kanskje hun skjønner det etterhvert når den blir borte også??

    SvarSlett
  3. det er gøy å leke med laserpenn, men jeg har hørt at man ikke skal gjøre det. Det er veldig lett at katter blir "obsessed" med lys og refleksjoner. Samt denne forvirringen over at det plutselig forsvinner.
    Husker ikke hvor jeg hørte det, mulig på AnimalPlanet da det er oftes der jeg får med meg dyreting.

    SvarSlett
  4. Det ritair nevner her har jeg også vært borti mange ganger, men i sammenheng med hund. De blir besatte av denne lysprikken, og det blir etterhvert en psykose som de ikke blir kvitt. Av samme grunn skal man alltid stoppe en hund fra å leke med halen sin, ikke oppfordre til det.

    Jeg ser ikke bort fra at det samme kan gjelde for katter. Ja, dette med lysprikker og refleksjoner altså.

    SvarSlett
  5. Minekatter: men hvordan reagerer Mathilda når du slutter å lyse med laseren?

    Jeg heller nok mot å ikke bruke den mer, hvis det kan gå ut over psyken hans. Og selv om han ikke skulle bli psykisk ustabil av det, virker det uansett veldig frustrerende for ham når prikken forsvinner. Og det er jo heller ikke noe ålreit for ham..

    SvarSlett
  6. Når jeg slutter, kikker hun seg litt rundt, og når hun skjønner at den er borte, gir hun seg og finner på noe annet å gjøre. Jeg tror ikke jeg ville stresset for mye hvis jeg var deg. Hvis katten din har det moro med laserleken synes jeg du skal fortsette med det. Det er bra med mosjon, også for katter. Jeg tror det skal litt mer til for å gjøre katter psykisk ustabile, for å si det sånn...

    Så lenge ikke katten din går helt bonkers og begynner å slå hodet i veggen eller annen unormalt adferd altså...;-)

    SvarSlett
  7. Fluer kan jo også plutselig forsvinne ut vinduet, akkurat som laseren kan forsvinne. Katten blir ikke gæern av det :-)

    SvarSlett
  8. De kattene jeg bodde sammen med i et halvt års tid, forstod at laser var en leke, og de reagerte når de hørte "klikkelyden" fra laserpennen når den ble skrudd på. Når vi skrudde den av, slo de seg til ro med det etter ett minutt eller så. Disse kattene var 3 år gamle.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)