lørdag 23. januar 2010

100% naturmaterialer

Jeg har lyst til å mase litt om dette en gang til, fordi det er viktig... ;) Jeg bruker KUN naturmaterialer. Jeg kan ikke fordra polyester, fleece, akryl og alle de andre syntetiske greiene de blander inn i skikkelige materialer, eller bruker til et helt plagg. Fleece må være det verste. Jeg kan ikke forstå at folk kjøper fleece-plagg. Og ullgensere som ikke er ullgensere, men akrylgensere med bittelitt ull?

Materialene jeg bruker er:
♥ Ull! ♥ Bomull! ♥ Lin! ♥ Viscose! ♥ Silke!
Eller en blanding av disse, men aldri med noe annet blandet inn.
Jeg bruker også noe acetat, når jeg trenger fórstoffer. Acetat er fremstilt av cellulose, og er et bedre alternativ til polyesterfór.
Trådene jeg syr med, er alltid 100% bomull (og det er faktisk pokker så vanskelig å få tak i..)

I varmedyrene jeg har laget, har jeg også droppet "Sting & Ting Tekstildesign"-merkelappene mine, fordi de er av noe syntetisk. Jeg ble nervøs for at de kunne smelte under oppvarmingen av varmeposene. Noen som vet om et sted de har merkelapper i bomull, i ca samme stil som de jeg bruker?

Og apropos varmedyr - jeg holder på med et par stykker som blir innmari tøffe nå! De er så morsomme å lage, fordi jeg kan variere så mye, og finne på personligheter som passer til navnene - bare V-navn såklart, så det skal bli bokstavrim i navnene :p Og snart kommer den skumle, blodtørstige Vampyr Varmedyr til å se dagens lys!

8 kommentarer:

  1. Jeg har en kjæreste som maser om at jeg er tullete i hodet som kjøper tull gensere og cardiganer som ser ut som ull, men som ikke er det! Jeg skjønner poenget, veldig også, men man må nesten bli litt småparanoid for å unngå å kjøpe noe som ikke er det:) Men jeg gjør så godt jeg kan for å finne mest mulig fullverdige ullplagg!
    Bra med en påminnelse... Mye rart som selges...

    Må bare nevne også at jeg har en del pledd og en morgenkåpe i slike fleece/polyesterstoff, og de har kjæresten bannlyst som "plastposene". Veldig identifiserende faktisk:)

    SvarSlett
  2. Merker jeg har sansen for denne kjæresten din altså!! :) Han liker Muskatt og hater syntetiske stoffer. Bra kar ;)

    Ja, jeg er nok muligens litt småparanoid når jeg kjøper klær, hihi. Men SÅ mye mer fornøyd jeg blir med klærne også da. Jeg har forresten flyttet inn i ulljakka som hang ute til lufting her. 100% alpakka. Den er HELT FANTASTISK! Ofte lurt å kjøpe håndlaget, da vet man hva man får :)

    SvarSlett
  3. Jeg er veldig enig, men klarer ikke alltid helt...
    Spesielt når man bestiller fra Etsy, er det vanskelig å finne noen som ikke bruker akryl til strikking/hekling. Det ser ut til å være en ordentlig favoritt der.
    Jeg har akkurat fått tak i noe kapok. Det skal være et miljøvennlig fyllalternativ til puter kosedyr og sånt. Er det noen som vet noe mer om det materialet?

    SvarSlett
  4. Kapok? Spennende! Det har jeg ikke hørt om. Er det lett å få tak i? Noe annet man kan bruke som fyll, er jo løsull. Men når dacronvatt er så lett tilgjengelig og billig, er det fort gjort at det blir til det. Dacronvattfyllet i putene, er vel det eneste syntetiske jeg har i Epla-butikken min..

    SvarSlett
  5. Disse: http://www.etsy.com/shop/worldsalelabel Selger merkelapper i høykvalitets damask...
    Står det i alle fall, jeg har ikke bestilt der.

    SvarSlett
  6. Mamma har innprentet i hodet mitt siden jeg var lita jente at man IKKE skal kjøpe noe som ikke er lagd av naturmaterialer, så jeg er miljøskada.

    SvarSlett
  7. Belle: Ai ai! Der skal jeg legge inn en bestilling med en eneste gang! Takk! :)

    Shamini: Flink mamma, flink Shamini :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)