tirsdag 12. januar 2010

Koselys og skikkelige lamper

En opptelling i leiligheten min avslører 16 lamper. Badet telte jeg ikke opp, men jeg har 3 lamper på arbeidsrommet, 3 lamper på soverommet, 1 lampe + 2 lysrør på kjøkkenet, 1 lampe i gangen og ikke mindre enn 6 lamper i stua. Og det er jo ikke bare én pære i flere av disse lampene heller. I stua er det totalt 13 (!) lyspærer. Men allikevel er det tussmørkt!

De lampene jeg har, kan ikke karakteriseres som annet enn "koselys". Nydelige, pene gamle lamper, som gir et koselig lys. Men noen ganger trenger man litt mer enn koselys. Jeg er på desperat jakt etter en virkelig god lyskilde til hobbyrommet, og en til stua. Helst skal man visst ha en lampe som lyser rett opp i taket, og på den måten sprer godt lys i hele rommet. Så kan man heller ha koselamper til pynt i tillegg til den.

Men hvor er disse fine og effektive lampene? Hvor i alle dager har de gjort av seg? Ikke i en lampebutikk nær meg, det er helt sikkert.

Noen tips? Og ikke foreslå den lange tynne stålampa som alle har, og som har ett lys rett opp og en bevegelig "arm" med et lite lys. Jada, den er praktisk som fy, men ikke særlig pen. Og den passer i alle fall ikke inn hos meg. Men kanskje må jeg ty til en sånn en på arbeidsrommet, hvis jeg blir desperat nok.. :p Men til stua..? Jeg aner ikke.



Bildet er av en gammel messinglampett med lampeskjerm som mamma har sydd. Jeg har to stykker, som henger på veggen over sofaen.

5 kommentarer:

  1. Her har dem mye fint i alle varianter :o)

    http://www.ellos.no/ListPage/Category.aspx?CategoryId=29495

    SvarSlett
  2. Må innrømme jeg stiller meg litt tvilende til lamper fra Ellos. Det blir liksom feil syns jeg.
    Og det var uansett ingen der som lyser sterkt og OPP i taket. Men takk for tips :p

    SvarSlett
  3. hihi bare hyggelig! Jeg har kjøpt masse lamper derfra, så personelig bare positivt og si om mine ELlos kjøp :o) Jeg kjøpte to bordlamper der en gang, smijern stang glass øverst (ikke hel den hadde åpning helt på toppen) di lyste veldig opp, men nå er begge knust :o(

    SvarSlett
  4. Akkurat nå så jeg hvor stygg stållampa vi har i stua er. Møkk.


    ;)

    SvarSlett
  5. Må ikke disse stålampen min. :p

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)