tirsdag 24. august 2010

Meat Free Monday - Chilli senza carne



Min kjære kusine tipset meg om vegetarisk Chilli con carne - som jeg har døpt om til Chilli senza carne, fordi "con carne" betyr med kjøtt, og "senza carne" betyr uten kjøtt. Retten ble en stor suksess, selv om jeg sliter litt med konsistensen på bønnene.

Originaloppskriften finner du på denne linken, og under følger min versjon:

2 ss olje
2 gulrøtter, i strimler
Litt strimlet sellerirot
1/4 stangselleri i små biter
1 fersk sjampinjong i små biter
Tre isterninger med grønnsakskraft
En boks grovhakkede tomater
1/2 boks (ca 200g) salat- og grytebønner
1 ss chilipulver
1 1/2 klype grovmalt sort pepper
2 klyper timjan
2 klyper spisskummen
1 klype gressløk
1 bunt persille

Fres grønnsakene og sjampinjongen i litt olje i ca 5 minutter. Tilsett resten, og la det hele koke i 5-8 minutter.



Serveres med nachos og litt rømme (og et glass økologisk rødvin ;). Litt ut i måltidet fant jeg i tillegg ut at jeg skulle strø over litt parmesan. Det var knall.

2 kommentarer:

  1. Bønner er aller best om du koker de fra bunnen av for da blir de ikke så softe og uformelige. Og smaker bedre. tror jommen jeg skal legge i bløtt bønner til i morra..

    SvarSlett
  2. Når jeg bruker tomater fra boks, har jeg dem i til slutt og varmer opp alt uten å koke. Da blir konsistensen på bønnene bedre.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)