fredag 6. august 2010

Drømmekake

Drømmekake er en av favorittene mine - sikkert fordi den består av omtrent bare sukker og smør :p I går hadde jeg den med på besøk, til Torunns flott dekte bord.





Oppskrift på drømmekake:
  • 3 egg
  • 1 eggehvite
  • 1 1/2 dl sukker
  • 50g potetmel
  • 3 ss kakao
  • 2 ts bakepulver
Krem:
  • 100g smør
  • 125g melis
  • 2 eggeplommer
  • 2ts vaniljesukker

Pisk egedosis av egg og sukker, sikt på mel, kakao og bakepulver og bland godt.
Dekk en langpanne med smurt matpapir som brettes opp i hjørnene. Smør røren jevnt utover papiret og stek kaken på 200 grader, 15 minutter på nederste rille.
Hvelv den på sukret matpapir.

Krem:
Rør smør og sukker hvitt, rør eggeplommen og vaniljesukkeret godt inn.
Smør kremen utover den avkjølte kaken, som så rulles sammen. Den rulles deretter godt inn i et matpapir, og får stå til neste dag, da den skjæres i skiver.

10 kommentarer:

  1. Hei
    Jeg heter Miwa,kommer fra Japan og reiser i Oslo na. Er veldig interesert i din butikk og masse fine produkter. Jeg letter etter noe fine tingene som seller i Japan. Kan jeg ta kontakt med deg? Jeg er po hos veninna i Oslo.

    Mvh Miwa Kadota

    SvarSlett
  2. Så flott kake, og den er glutenfri også. Supert. Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  3. Nam! Den ser knallgod ut! *lagrar oppskrift*

    Ha ein strålande dag! :)

    SvarSlett
  4. Når jeg ruller rullekaker, "knekker" alltid kakebunnen og det ser ikke så pent ut. Har du noen tips? :)

    SvarSlett
  5. Takk for herlig kake, Ida! Mon tro om vi noensinne kommer til å slippe unna kakemas fra Maja nå..

    SvarSlett
  6. Miwa: Så koselig :) Men jeg er ikke interessert i å selge noe utenfor Norge..

    Heidi: Både uten melk og mel - så den er jo super for mange allergikere :)

    Marit: Hvis du prøver å rulle med matpapiret, holder den seg bedre sammen. Altså, at du ikke løfter opp bunnen for å rulle, men heller løfter opp matpapiret, eller kanskje får noen til å løfte matpapiret for deg, mens du ruller kaka. Greide jeg å forklare det OK? Da bør det bli bra :)

    SvarSlett
  7. Fant bloggen din i dag, og kommer helt sikkert tilbake for her var det mye se og lese :)
    Supergod rullekake, har bakt den (eller en lignende) noen ganger jeg også. Men klarer aldri å vente til neste dag før jeg smaker;)
    For å unngå sprekker i kaka er det også lurt å la den avkjøles under under langpanna eller et fuktig kjøkkenhåndkle. Den sprekker lettere hvis den blir for tørr, det er ihvertfall min erfaring.

    SvarSlett
  8. Velkommen skal du være, Laila! Og takk for godt tips om kakerulling! :)

    SvarSlett
  9. MarteMargr. L.A.Klanderud10. august 2010 kl. 21:23:00 CEST

    Jeg bruker også fuktig glasshåndkle/kjøkkenhåndkle når jeg kjøler ned rullekaker, gjerne oppå bakepapiret. Da kan det bli enklere å få kaken av papiret også. I tillegg er det etter håndkle-nedkjøling mulig å fylle kaken med pisket krem med bær, iskrem (iskake!) eller andre typer fyll som ikke tåler varme.
    Tusen takk for oppskrift!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)