søndag 20. februar 2011

Tante Julies Opskrifter, Kristiania 1922



Det ble ikke så mange funn å melde om etter dagens tur tilbake til det samme loppemarkedet som jeg var på i går. De hadde ikke fått inn så mye nytt så det ut til. Men én liten bok skal jeg nevne. "Tante Julies Opskrifter" fra 1922. En herlig og gammeldags kokebok, med særdeles gammelmodig språk - som var gammelmodig selv i 1922.

Tante Julies forord:
I mit lange Liv paa mange Reiser, og ved Studiet af udenlandske Kogebøger, har jeg samlet endel Opskrifter, som har interessert mid forat skaffe Variation i den daglige Kost. Nu er det den vanskelighed herhjemme, at alt skal affeies i en Fart, med mindst Arbeide, mindst Tid og mest mulig Brændsel. Ikke saa i Frankrig og Italien, hvor man laver den bedste Mad. Der koger man med et Minimum af Brændsel, med megen Omsorg og i lang Tid. Man er ikke ræd for lidt Arbeide med Maden, og derfor lykkes den ogsaa saa vel. Dersom man for Eks. vilde sætte paa sine Supper om Morgenen og lade dem smaakoge udover Dagen, vilde man spare baade paa Kjød og Brændsel. Mange af mine yngre Slægtninge har bedt mig at offentliggjøre mine Opskrifter, og nu faar vi da se, om andre ogsaa vil synes om dem. Mit ønske er at kunne hjælpe dem, som ikke har Erfaring, men gjerne til hvae Variation.
Jeg har anmodet Forlaget om at faa beholde min egen Rettskrivning, som passer bedst baade med min Alder og med min Skrivemaade.

Tante Julie



Kokeboka er muligens LITT utdatert, men en artig kuriositet å ha i kokeboksamlinga :)

4 kommentarer:

  1. Spennende!
    -Og så artig om du hadde presentert noen av forsøkene derfra her på bloggen din!
    Men jeg må innrømme at jeg alltid sliter når jeg skal lage noe nytt uten bilde. Jeg synes liksom jeg mangler viktig informasjon om hvordan jeg skal gjøre ting når jeg ikke kan se hvordan det ser ut som ferdig.

    SvarSlett
  2. Unni: det skal jeg gjøre!
    Enig med deg ang. bilder til oppskriftene. Men det er ikke bare manglende informasjon i form av bilder her, men en rekke andre ting. Boka er skrevet i vedkomfyrenes tid, og har derfor ingen informasjon om grader eller steketid.. Men jeg skal nok prøve meg på noen av oppskriftene allikevel!

    SvarSlett
  3. Hei, så koselig blogg du har. Jeg fant den i dag via en annen blogg. Her vil jeg komme inn å lese mere. ta gjerne en tur til meg på bloggbesøk om du har lyst også;) Finfine ting du lager.

    SvarSlett
  4. Det var hyggelig å finne deg og komme innom. Du har en vakker blogg! For en koselig kokebok, gøy at hun selv gjorde oppmerksom på sin eldre skrivestil. Min farfar gav min bestemor i forlovelsesgave (ca. 1933)en kokebok der han skrev inn på det første bladet: 'Lær utenat side 64' Det var får i kål, som han elsket. Takk for fremkalling av minnet. God helg, Una i Fredrikstad

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)