fredag 26. august 2011

Thrilleren om den enslige sokken

Jeg har aldri i mitt liv hatt en av disse enslige sokkene som alle prater om. Men en gang var det på nære nippet.. Det var da jeg studerte, og bodde på studenthybel i Halden. Jeg brukte det felles vaskerommet, som alle andre, der det var "førstemann til mølla"-prinsippet som gjaldt, og man tok den maskinen som var ledig. Jeg hadde vasket en omgang klær, og la de våte klærne over i trommelen. Da jeg kom tilbake for å hente de tørre klærne, hadde noen tatt ut mine klær av trommelen for å bruke den selv. Jeg samlet sammen kleshaugen min, og tok den med inn på hybelen for å brette. Da jeg hadde brettet alt, var det ennå en sokk igjen - helt alene! Skrekk og gru! Hva hadde skjedd med den andre!? Jeg fortet meg bort til vaskerommet igjen, og lette høyt og lavt. Ingen sokk. Pust rolig nå, Ida, den lå sikkert igjen i trommelen da mine ting ble tatt ut. Jeg får titte innom senere igjen, når den som brukte trommelen etter meg oppdager at det har kommet med en sokk for mye. I flere uker gikk jeg tilbake og lette. Ingen sokk. Så kom tiden da jeg skulle flytte derfra, og før jeg kjørte det siste flyttelasset tok jeg en siste titt inn på vaskerommet. Der var sokken!! Den lå der helt alene oppå benken og ventet på meg, akkurat i tide til å bli med på flyttelasset og bli gjenforent med sin partner. Puh! Det var en gledens dag.

Det var min dramatiske historie om den gangen jeg nesten fikk en enslig sokk. Hva er deres forhold til enslige sokker?

10 kommentarer:

  1. Nå måtte jeg le :-) Her i huset med 5 familiemedlemmer er jakten på de kidnappa sokkene en evigvarende thriller! Vi venter stadig spent på brev om løsepenger, men har ikke fått noen enda....
    God helg til deg :-)

    SvarSlett
  2. Så enig med siste skribent..
    Med 5 i huset er det alltid ein sokk eller fleire som er reist på ferie ;-)

    god helg!

    SvarSlett
  3. Kjøper bare masse av en type sokker....da kan jeg maks ha EN løs sokk :p

    Også slipper jeg å finne par \o/

    -kesu

    SvarSlett
  4. Dette må være den mest unike historien jeg har hørt hele uken! Hvordan går det ann å ikke ha en enslig sokk. Jeg er oppdratt med umake sokker. Tror hos oss er ett par et mirakel. Men vi kjøper bare svarte sokker nå da!

    SvarSlett
  5. Jeg bruker vaskeposer til alt av undertøy og sokker, så jeg har heller ingen enslige:)

    SvarSlett
  6. I denne familien er vi også 5, og vi har flere bæreposer med single sokker. Det hender jeg tar en runde og prøver å "parre" dem, men det blir sjelden særlig mange par utav en sånn runde. Så kaster jeg posen, og da kan du banne på at den andre sokken til mange av de som ble kastet dukker opp igjen kort tid senere - som enda en singel sokk. *himle* Å holde sokkene samlet er helt urealistisk, det har jeg skjønt for lenge siden. Det holder jo ikke å vaske dem samlet i vaskepose. Det er så mange andre steder enn akkurat i vaskemaskinen de kan forsvinne... Rene sokker som ligger og venter på å bli lagt i skuffen sin, skitne sokker som blir liggende å slenge før noen rydder dem opp (de selv eller en av oss, mest sannsynlig meg), for ikke å snakke om at sokker som blir plukket opp av bikkja og flyttet til et annet sted enn der de opprinnelig lå.

    Enig i at din historie høres bortimot unik ut. Er det virkelig mulig å kun ha hatt én singel sokk i sitt liv? For meg er det en fabelaktig illustrasjon av hvor forskjellig liv det går an å ha! :-D

    Ha en god helg!

    -villkatt

    SvarSlett
  7. Da jeg bodde med familie på fire var det helt umulig å holde orden på sokkene. Vi hadde en forsvunne-sokker-kurv som var helt full og måtte sorteres med jevne mellomrom.
    Nå som jeg bor alene og med datteren min annen hver uke, er det ikke noe problem lenger.

    SvarSlett
  8. åh, endelig spurte du om noe jeg kan svare på og har lurt på!

    merkelig nok forsvinner endel sokker, men det er ikke i vaska, det er på veg til vaska, og løsningen er å ha de single sokkene samlet, og innimellom matche de opp!

    altså, de GÅR jo ingen steder (fnis) av seg selv

    SvarSlett
  9. etter å ha tenkt litt og lest igjennom de andres kommentarer, har jeg følgende kommentar:

    å ha sokker i en farge fungerer heller ikke i lengden, de vil få forskjellige nyanser og problemet vil være det samme.

    ps, kommer den flereganger skylder jeg på amatørnettleser

    SvarSlett
  10. fnihi, husker du fortalte meg denne historien i en samtale rundt temaet førut for non år tilbake..

    Selv så sliter jeg støtt og stadig med å finne matchende, evt. bare nogenlunde matchende sokker.
    Noen ganger dukker det opp en sokk jeg har ingen aning om hvor kommer fra, oftere så bare har det forsvunnet en sokk på mystisk vis, så blir den andre igjen ensom.

    Også er jeg en slik en som aldri kan kaste noe, så når ene sokken i ett par er såpass fillete blitt at jeg til slutt må gi den tapt, så skal fanvamig ikke den andre sokken få lide samme skjebne om den selv er helt uskyldig!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)