mandag 6. desember 2010

Meat Free Monday - Kinagryte

Dagens kjøtfrie middag ble Kinagryte fra den samme svenske kokeboka jeg brukte forrige mandag; "Örtagården". God, men litt kjedelig gryte. Jeg tror det hadde blitt bedre om jeg hadde hatt oppi vannkastanjer også, og kanskje mer krydder. Ellers veldig bra :)




Oppskriften i boka går som følger:
(jeg reduserte den åpenbart en del)

2 gule løk
1 kålhode
1 msk matolje
1 dl. kinesisk soya
3/4 dl. sukker
1/2 dl. tomatpuré
1/2 dl. eddik
1 msk. maizena
1 dl. vann
1 knust hvitløksfedd
1 tsk. malt ingefær
100 g. sjampinjonger
1 squash
2 dl. bambusskudd
2 dl. bønnespirer

Hakk løken, strimle kålen og fres raskt på høy varme i halvparten av matoljen.

Rør sammen soyaen, sukkeret, tomatpureen og eddiken. Kok opp og visp inn en blanding av maizena urørt i 1dl. kaldt vann. Tilsett hvitløk og ingefær. Hell sausen over den freste løken og kålen.

Skjær opp sjampinjong og squash. Fres dem kjapt sammen med bambusskudd og bønnespirer i resten av oljen, og legg dem pent over gryten. Server med ris.


PS, i morgen skal jeg vise frem bilder fra julemarkedet på søndag!

PS2, Fredrik Skavlan skal visst få en språkpris for svorsken sin..! Huff, det er jo så grusomt å høre på, og han innrømmet i radiointervju at han var litt flau over svorskingen selv og. Men svenskene tror visst han snakker vanlig norsk, og er stolte over at de forstår ham. Hihi :p Noen svenske lesere som har kommentarer om emnet? Jeg mener det bør være mulig for svensker, dansker og nordmenn å lære seg å forstå hverandre uten at noen må legge om språket.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Kom akkurat over butikken din på Epla, så mye fint du lager! Likte spesielt godt Maja-kjolene dine, de var utrolig skjønne:) Er selv også veldig glad i gjenbruksstoffer (ja hvem er ikke det for tiden;)? Har nylig åpnet Epla-butikk, og det er spennende saker:) har jo lyst å sy hele tiden, men med 3 små barn begrenser det seg litt hvor mye man kan sitte sånn for seg selv;)
    Har lagt meg til som følger av bloggen din og gleder meg til å følge med videre:)

    SvarSlett
  2. Hei Janne! :) Koselig at du har oppdaget bloggen min og Epla. Og velkommen som google-følger nr. 100!!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)