mandag 15. mars 2010

Økologisk og håndlaget et helt år - ingenting nytt - jeg tar utfordringen!

Jeg har bestemt meg. Ideen jeg luftet her og her, om å kun kjøpe håndlaget og secondhand et helt år, og på matsiden holde meg til økologisk og ikke noe halvfabrikata - jeg tar utfordringen!

Men jeg tar meg selv i å tenke at.. "Jeg må vente litt, så jeg får kjøpt ... og ... før jeg begynner". (Som f.eks. at jeg må vente med å begynne til etter den nye KappAhl-kolleksjonen kommer, så jeg får kjøpt meg noe kjempetøffe 50-talls-inspirerte kjoler.. Som den rødprikkete som er først i bildegalleriet der.. og den olakjolen med rosebroderi og blå/hvit-prikket stoff i overdelen.. og.. og..!) Men det er jo ikke et poeng at jeg skal få kjøpt en hel masse og hamstre opp før jeg begynner. Det vil alltid være nye fristelser, og dette SKAL jo være en utfordring. (Men jeg har lov til å ønske meg ting.. ;p)

Når det gjelder matsiden av dette, blir det å spise mer økologisk og ikke halvfabrikata, ikke veldig vanskelig. Jeg bruker lite halvfabrikata og ferdigmat fra før, men jeg må lære meg å lage chickentikka-krydderblanding som er like god som Toro sin. Og så elsker jeg de pakkene med 6 halvstekte rundstykker, som man bare kan slenge i ovnen i 10 minutter. Der må jeg lage noe selv, som blir like bra og enkelt å varme opp. (Jeg bruker ikke mye av den sorten, altså, men til middager som lasagne, gulasj og kyllingsalat, er det helt perfekt med to slike ved siden.) Og så må jeg faktisk innvilge meg selv noen frossenpizzaer innimellom. Når jeg har dundrende hodepine, og er kvalm og bare må få i meg noe middag, er det fantastisk å ha en liten Originale med pepperoni og oliven i fryseren. Jeg skal i første omgang prøve å lage noen halvferdige pizzaer selv, som jeg kan fryse ned, men vi får se.

Jeg tror det ender med at jeg innvilger meg et lite fribeløp hver mnd. 200kr, holder det? - Det skal rekke til bensin, lyspærer, sminke (hvis ingen har noe knallbra økologisk å forelså), sytråd, bakepapir, fryseposer, kattesand, dopapir, etc... Det skal rekke til en hel del nødvendigheter, med andre ord.

Jeg tenkte på å starte 1. april, men så lurer jeg på om jeg skal ta det 2. april i stedet, så ingen tror det er aprilsnarr :p
Kommer tilbake med fullstendige regler rett før jeg starter!

Hvem flere er med?
Unni Strand vil være med!
Ina, som skriver bloggen Myldretid er med i én mnd!
Fristadsprinsessa blir med, i et halv år, tror jeg hun har sagt(?)!
Gunn (Maganda), Kristin og Ida er flinke fra før :)

Flere som blir med?

I tillegg kommer jeg til å komme med noen utfordringer underveis, som jeg håper mange blir med på.. Som å lage et måltid helt fra scratch én bestemt dag i uka, eller gå med bare gjenbruksklær en dag. Så følg med! Og tips tas i mot med stor takk! Det er kjempemoro at såpass mange har vist interesse for dette! :)

19 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg er med, men jeg må endre litt på reglene for meg selv. For eksempel må jeg bruke mye mer penger på diesel for å komme meg på jobb.
    Men jeg tenker jeg skal sy meg noen tøffe redesignede klær så jeg får litt nytt til sommeren.
    Forøvrig skal jeg i gang med min første ordentlige slankekur nå, så da kan jeg kanskje bruke mange av mine gamle favorittklær igjen.

    SvarSlett
  2. Så bra! :) Og lykke til med slankekuren.

    SvarSlett
  3. Jeg derimot er en forbruker, og stolt av det. ;)

    SvarSlett
  4. Økologisk sminke er jo absolutt å få tak i, men det kjem jo litt an på kva du brukar.

    Et grønnere hjem har akkurat fått inn lipgloss, pudder og rouge i nettbutikken sin. Og nettbutikken Only Organic har inn sminke i dei fleste kategoriar frå Dr. Hauschka. For eksempel er maskaraen og eyelineren kjempegod! Eg har brukt det i over eit halvt år no og er kjempefornøgd :)

    (beklager at eg ikkje legg inn linkane til butikkane, eg veit ikkje heilt korleis eg får det til i kommentarfeltet :P)

    SvarSlett
  5. Hei på du..

    Ja dette var en supergod ide, som jeg desverre må stå over. Med tre jenter,og den ene i begynelsen av fjortisene, så er dette et dødt løp før starten har gått.. Kunne like godt ha støpt de inne i garasjen før jeg hadde fått dette til..
    Familien og jeg er vel så A4 som det går an å bli, Toro og dårlig tid hele veien.. men,men, vi trives med det, bortsett fra dårlig tid da, det er det vel ingen som liker..
    Men det blir kjempe spennende å følge med på dere da, dere er prøvekaniner liksom. :O)

    Ønsker deg lykketil, og så må du ikke hamstre som til krig no da ;O) hi hi

    SvarSlett
  6. Fristende fristende altså... Jeg burde vurdere det virkelig. For det hadde virkelig ikke skadet.

    SvarSlett
  7. 2. april er nok ein flott start dato. :) er berrre å begynne. den halvfabrikant biten skal eg være flink til etter at eg har flytta tilbake til norge. Lever på micromiddag eit par daga i uka no sidan eg er grusomt lenge på skulen og deler kjøkken med 4 andre som det virkar som ikkje tar hygene så veldig nøye... Gledar meg så til eg får eige kjøkken ein gang om lenge.

    SvarSlett
  8. Jeg synes du er utrolig tøff som tør å begynne på dette prosjektet. Derfor vil jeg gjerne gi deg litt inspirasjon på bakefronten. Her er to kalddeiger som du kan lage kvelden i forveien og bake ut på morgenen. Begge deigene er bare å røre sammen og sette i kjøleskapet til dagen etter. Ferskt til frokost uten at man bruker for mye energi på det:
    http://epicureatricen.blogspot.com/2009/09/gresskarstykker_09.html#comments
    http://epicureatricen.blogspot.com/2010/03/musliboller.html

    Ellers synes jeg disse grove scones er greie å ha i frysen når man trenger tilbehør til supper etc:
    http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift14579.asp
    Jeg lager dobbel oppskrift og bruker 5 dl yoghurt og 3 dl kesam, istedetfor 8 dl yoghurt. Synes de blir mer saftig da + at jeg tilsetter feks gresskarkjerner eller solsikkefrø.

    Her har du oppskrift på Chicken Tikka Paste (se litt lenger ned på siden). Den kan fryses i inntil en mnd.
    http://www.bbcgoodfood.com/recipes/12798/chicken-tikka-masala

    Det er mye enklere å lage selv enn man tror.

    Forøvrig en veldig bra side for mat som ikke er halvfabrikat.

    Lykke til. Jeg gleder meg til å følge deg.

    SvarSlett
  9. Kristin: Takk for tips! Jeg er veldig veldig veldig glad i L`Oréal beauty tubes mascara og mineralpudderet de har... Men jeg er spent på å teste mer miljøvennlige alternativ, og skal vel alltids klare meg uten de nåværende favorittene.

    Hennes: Hehe, det er nok litt lettere for meg ja, som kun deler husholdning med en katt :p

    Løvinnen: Bli med litt da! Prøv én måned i første omgang, og se hvordan det går! :)

    Ida: Huffda, micromiddag høres ikke så bra ut i lengden. Jeg kasta ut microen da jeg flytta for 1 1/2 år siden, og har til min overraskelse ikke savnet den! Det anbefales. Men når man er student og bor på hybel, skjønner jeg at matlaging ikke kan prioriteres :)

    Maud: Takk for mange supre tips! De sconesene skal jeg kaste meg over først, tror jeg. Virket kjempegodt, og helt sikkert mye sunnere enn de halvstekte rundstykkene jeg kjøper nå.

    SvarSlett
  10. Dette er et utrolig spennende prosjekt Ida - full støtte fra meg. :) Starter med en enkel oppskrift på chicken tikka-saus, siden du nevner det spesielt:

    2 ss olje (ikke oliven)
    ca 1 løk
    5 fedd hvitløk (eller en hel sånn "uten fedd" hvitløk)
    1-2 stk grønn chilli (avhengig av styrken)
    en boks hakkede tomater (ca. 250 g)
    1 dl naturell yogurt
    1 dl kokosmelk
    "nok" koriander
    "litt" fersk mynte
    1 ss lime-juice

    Hakk løk i småbiter og fres bitene i oljen. Putt i finhakket hvitløk og chilien og stek i noen minutter til. Ha i tomatene, kokosmelk og resten av krydderet. Vent 5 minutter, ha i yogurten. Kok videre i ca 10 minutter, men pass på varmen.

    SvarSlett
  11. Oh, og balanser med salt og pepper. :)

    SvarSlett
  12. iiiih, dette blir spennende:) det kan jo hende jeg blir med lenger, men en måned først!

    SvarSlett
  13. Lykke til! Jeg skal heie fra sidelinjen. Om jeg ikke blir med nå, skal jeg i hvert fall gjøre en innsats for å kjøpe mer økologisk :)

    SvarSlett
  14. Bent: Takk! :D

    Myldretid: ! :)

    Sol: Takk! Heiing fra sidelinjen trengs også! :) Og heldgivis ser det ut som trenden er flere og flere økologiske produkter over alt.

    SvarSlett
  15. Det går an å fryse ned rundstykker man lager selv også før man har stekt de, eller halvstekt de. Men man må jo da orke å sette deigen. Det samme med pizzabunner. Bake ut en haug med bunner og fryse de i stabler så er det bare å ta ut en og ha på fyll :) men det er litt for mye når man har hodepine fra før av..

    SvarSlett
  16. Hei! Dette er et utrolig bra tiltak.

    Hva er bakgrunnen for at du ønsker å leve økologisk i et år?

    Har du vurdert andre områder en bare klær og mat? Hva med renholdsprodukter som f.eks vaskenøtter til klær eller eddikk og natron til generell rengjøring? Hva med å la bilen stå litt, kollektivt om vinteren og sykkelen om sommeren?

    Det finnes et ganske godt utvalg av økologisk kosmetikk inkl. sminke. Gimle Parfymeri har en del produkter, samt at det finnes en rekke nettbutikker (Onlyorganic, purehop, greenpeople for å nevne noen). Jeg tester for tiden ut økologisk hud- og hårpleie samt sminke.

    Lykke til!

    SvarSlett
  17. Kristine: Jeg har dårlig erfaring med det fra før, men skal ikke gi opp ;) Det bør gå an å finne en god løsning på å fryse ned halvstekte ting selv. Inntil videre får jeg fryse ned ferdigstekte :)

    Maya: Hei!
    Bakgrunnen er at jeg synes de fleste, inkludert meg, kjøper alt for mye nytt, uten å se etter miljøvennlige alternativer.

    Det inkluderer renholdsprodukter, bilbruk og kosmetikk også. Som jeg skrev i innlegget, har jeg innvilget meg et fribeløp på 200kr i måneden som skal inkludere bensin, lyspærer, dopapir.. Alt som man ikke slipper unna å kjøpe nytt av. Så det blir ikke så mye slingringsmonn eller bilbruk med den summen ;)

    Takk for tips om renholdsprodukter og kosmetikk!

    SvarSlett
  18. Jeg har holdt på med noe lignende i et halvt år allerede, kjøpestopp på klær, sko og tilbehør. Og skal noe kjøpes så skal det helst kjøpes brukt. Jeg har et halvt år igjen av mitt "løfte" og det har virkelig endret mitt syn på forbruk. Lykke til med din utfordring!!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)