søndag 7. mars 2010

Gammelt nytt...?

Jeg tenker på hvordan det hadde vært å gå et år uten å kjøpe noe nyprodusert. Kun kjøpe håndlaget og secondhand. Ingen nye klær, bøker, DVDer, kjøkkenutstyr, ting til huset, etc.. Når det gjelder mat, må det selvfølgelig gjøres et unntak. Men jeg kunne jo samtidig utfordret meg til å ikke kjøpe halvfabrikata, og holde meg til økologisk i den grad det er mulig. Ta et miljø-år, rett og slett.

Foreløpig er dette bare tanker. Men kanskje tar jeg utfordringen. Hva tror dere? Hadde jeg klart det? Skal jeg prøve? Vil noen være med å gjøre det sammen med meg?

13 kommentarer:

  1. Jeg har hatt samme målet siden november 2008 så jeg syns det er en kjempeflott idè! Men jeg oppdaget etter et par måneder at det var veldig vanskelig å ikke handle noe nytt i det hele tatt så jeg gav meg selv en kvote på 200 kr i måneden som jeg kunne bruke på hva som helst. Så i januar ble det en cardigan fra H&M og i februar kjøpte jeg min første Mummi-kopp :)

    Ikke er det bare bra for miljøet, men man setter større pris på det man kjøper siden gjerne bruker man mer tid på å finne f.eks den perfekte second hand kjolen eller håndlagede vesken..og ikke minst er de så mye mer spesielle siden ikke "alle" har det samme.

    Anbefaler deg så absolutt å ta utfordringen!

    SvarSlett
  2. Synes absolutt du skal prøve. Er sikker på du kommer til å få mye positivt ut av det.

    Kanskje noen på forumet www.pengevett.com blir med på en slik utfordring. Er du medlem der?

    SvarSlett
  3. Artig forslag! :) Trur absolutt du hadde klart deg fint med ei slik utfordring, spesielt no når loppemarkedsesongen nærmar seg(kan eg kome til Oslo og vere med deg på eitt ein gong? ;P Virkar så mykje større og variert på austlandet).

    Eg er litt i same gata som Gunn, med å begrense meg til ein viss sum for innkjøp av ting til meg sjølv kvar mnd. Men eg går ofte opp til to-tre mnd utan å kjøpe noko som helst, så når eg først gjer det så kan eg bruke ein litt større sum. Vil poengtere at det eg kjøper då nødvendigvis ikkje nyprodusert. Eg handlar jo frå deg sånn med jamne mellomrom ;) Hehe.

    SvarSlett
  4. Oi, den er vanskelig. Men likevel så viktig. Det handler jo om å ta ansvar for det man sier og mener ved konkret handling. Egentlig er jeg jo på vei og er ganske flink til å tenke reparasjon/brukt/håndlaget/økologisk. Men det hender jeg sprekker... Og man må jo bare ha noen nye sokker og underbukser innimellom. Og jeg tror vi har noen elektriske apparater som ryker snart. Men jeg kunne godt tenke meg å ta en sånn utfordring, ja.

    SvarSlett
  5. God ide! Jeg kjører litt sånn stil sjøl etter at jeg kjøpte meg inn i huset til kjæresten, og vi kjøpte hytte. Vi har altså en felles konto hvor vi betaler lån + faste utgifter + mat ut fra, og jeg betaler inn store deler av lønna mi til denne kontoen. Når jeg så har betalt mitt eget billån og mitt eget huslån (det som ikke er felles) så er det ikke så mye igjen til meg. Så derfor kjøper jeg ganske lite stæsj. Det er litt fælt, men jeg blir også ganske stolt når jeg har klart å gå en hel måned og bare brukt 1000 kroner.

    SvarSlett
  6. Det er en kjempefin idé, jeg tror bare ikke at jeg ville klart det selv. Man kan jo eventuelt prøve med en måned først, for å se hvordan det går? Det er jeg helt med på:)

    SvarSlett
  7. Jeg er sikker på at du kan klare dette - og jeg er gjerne med.

    Jeg har bare prøvd det når det gjelder klær. Vi var en gjeng på 6 jenter som utfordret hverandre på å ikke kjøpe noe ferdigprodusert nytt i 2009 - unntatt strømpebukser og undertøy. Det ble også lagt inn en liten kvote for ferie i utlandet handling.

    Det gikk veldig bra for oss - og jeg har enda ikke kjøpt nye klær dette året.

    En ny utfordring for meg må være å heller ikke skulle kjøpe noe nytt til hus og hage - selv om jeg har et hus fullt av ting.

    Bøker er det vanskelig å klare seg uten, men for meg som er bokansvarlig på Fretex en gang i uka, er det ikke noe problem å få tak i gode brukte bøker - men jeg ønsker meg så inderlig Fyrvokteren av Camilla Läckberg - da er det bra at jeg snart har fødselsdag ;-)

    Det er bare å si fra om det er noe spesielt du leter etter på bokfronten - kanskje kan jeg finne det. Desverre har det ikke kommet inn noe av det serviset du surte etter men man vet aldri ;-)

    Min bedre halvdels bidrag, er at han skal sette opp hele vinterhagen med gjenbrukt glass fra et revet drivhus - og så har han reddet to garasjeporter i redwood fra undergangen. De skal pusses opp og bli som nye på påbygget han planlegger.

    SvarSlett
  8. Gunn: Så flink du er! Lurt med et lite fribeløp, men jeg trooor jeg har lyst til å klare meg uten noe juks ;) Men kanskje innser jeg at jeg ikke greier meg uten litt nytt. Prøve skal jeg uansett!

    Anonym: Takk! pengevett.com har jeg ikke vært inne på før, men sikkert lurt å dele utfordringen der :)

    Kristin: Så flink du også er! Jeg har inntrykk av at du er litt bevisst på miljø og økonomi og hva du bruker penger på ja.. :)
    Oioi, være med meg på loppemarked? Ja, selvfølgelig kan du det! Jeg er veldig veldig sjenert og blir litt nervøs av tanken på å møte det i virkeligheten, men jeg tror jeg skal overleve ;) Og det vil helt sikkert bli kjempefint! Du burde i så fall blitt med på et av Bærum-loppemarkedene. Det betyr å kjøre fra meg sånn i 9-tia om morgenen, så vi er der til åpning kl. 10 (eller tidligere om det åpner 9... noen åpner 9). Mamma og jeg er ganske hardcore, og kan dra tidlig av gårde på lørdagen, og gjerne få med oss flere som er i samme område en helg. Hender også jeg tar noen etterslengere litt utpå dagen på en søndag. Da er det fineste borte for lengst, men det er roligere takter der og man kan få ting billigere. Jeg kan si fra når det nærmer seg noe aktuelt loppemarked! :)

    Unni: Vanskelig, men viktig ja! Og når det gjelder nye sokker og underbukser.. Du har vel det du trenger for et år? Jeg kjøper slikt med jevne mellomrom, men innser at jeg gjør det fordi jeg ser noe nytt og søtt som jeg har lyst på, ikke nødvendigvis trenger. Jeg ser på denne utfordringen som å gjøre det beste ut av det man har også. Bruke det man har, lappe og reparere. Rett og slett få terskelen for "jeg trenger" litt høyere. Håper du blir med på utfordringen!

    Fristatprinsessa: Hehe, hender økonomien bidrar til en sånn utfordring uten at man har planlagt det, ja.. :p Men da har du jo et kjempebra utgangspunkt til å bli med på utfordringen! Er du med? :)

    Myldretid: Så bra at du blir med på en måned! Jeg skal si fra når jeg starter :)

    Anne Grethe: Så flink du er! Og så bra at du er med!
    Bøker kan du jo låne på biblioteket? Jeg gleder meg også til Fyrvokteren! Men jeg har ingen planer om å kjøpe den.. Krim gjør seg ikke så bra andre gangen syns jeg :p

    Jeg leter etter en gammel og fin utgave av Jane Eyre! Helst på engelsk, eventuelt en gammel norsk oversettelse. Jeg leste en ny norsk oversettelse, og syns det var så mye dårlig språk og tastefeil/skrivefeil der. Hvis du kan holde litt utkikk etter det for meg, blir jeg veldig taknemmelig :) Når det gjelder serviset jeg var på jakt etter, fikk jeg tak i maaaaaasevis på et loppemarked i fjor vår! (http://idavictoria.livejournal.com/56004.html) Fortsatt på jakt etter smørkrukke med lokk, men ikke så mye mer.

    Gleder meg veldig til å se vinterhagen deres når den er ferdig. Flott at dere bygger den av gjenbrukte materialer!

    SvarSlett
  9. Jeg måtte ha meg et fribeløp er så jeg får handlet meg sminke og hudpleieprodukter :) Var forresten superheldig i sommer og fant parfymen min til salgs på markedet på Sagene, det hadde gått en del måneders fribeløp hvis jeg skulle ha handlet meg ny :)
    Jeg har Jane Eyre på engelsk hvis du vil ha, men det er pocketbok..ikke en fin gammel utgave ;)

    SvarSlett
  10. Jeg er med! Etter å ha betalt regninger for 13.000 nå (bil (avgift, service+reparasjon, avdrag), kontaktlinser, trening og medlemskontingent i mållaget) så blir det i hvert fall april før jeg kan bruke penger på noe....

    SvarSlett
  11. Hihi! Går det an å vere "hardcore" på loppemarkedshopping altså? *knis*

    Eg er slett ikkje skummel, så ingenting å vere nervøs for ;) Fullt mogleg å seie nei veit du! Hehe. Men om du tør, så må du berre gje beskjed når det dukkar opp eit aktuelt marked ja :) Så får eg sjans til å sjå om det passar, og eventuelt booke meg inn på overnatting hos kusina mi i Oslo samtidig.

    Men i løpet av dette året ditt - du må vel ha ein eller annan form for unntak, i tilfelle det dukkar opp noko uplanlagt som må kjøpast inn? Dersom kjøleskapet skulle ryke for eksempel :P

    SvarSlett
  12. Gunn: kan hende jeg må ty til en ordning med fribeløp jeg og.. Jeg må finne på noe lurt.
    Ellers takk, men jeg vil se etter en gammel og fin utgave nå. Jeg har jo lest den, så det er ikke om å gjøre å få tak i noe så fort som mulig :)

    Fristatprinsessa: Supert! Godt å ha med seg flere :)

    Kristin: Hihi, tja, i den grad det går an å være "hardcore" på loppemarkedshopping, så er jeg og mamma det :p

    Jeg tror slett ikke du er skummel. Jeg tror faktisk du er gjennomført søt og snill, og jeg tror det blir kjempekoselig å ha deg med på loppemarked!

    Jeg har nesten nytt kjøleskap, så det går på garantien hvis det ryker ;) Og når det gjelder en del andre sånne ting, så kan man jo få tak i noe brukt, om ting skulle ryke!
    Men enellerannen form for fribeløp må jeg nok ha. Lyspærer f.eks... Det kjøper man jo ikke brukt. Og sikkert flere ting som man MÅ ha. Men jeg må tenke litt på det, og lage noen intrikate regler for det :p

    SvarSlett
  13. Er vært å prøve. Har sjølv hatt eit shoppingløfte i over eit halvt år. Har ikkje kjøpt noko nye klede, sko som eg ikkje har trengt. Om du vil lese meir kan du lese om det på bloggen min her: http://matryoshkamylife.blogspot.com/search/label/Shopping%20l%C3%B8fte

    Lykke til om du velger å prøve.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)