fredag 25. september 2009

Blåbærmuffins

Jeg fant en oppskrift på blåbærmuffins i bloggen Sugartime for en stund siden, og i går bakte jeg dem. Det var en litt annerledes muffinsoppskrift enn de jeg har brukt før, men godt var det - og nå er jeg blå på tennene og rundt munnen :p


Oppskrift på blåbærmuffis:
(I oppskriften står det at det blir 12 muffins, men jeg fikk nærmere 20.)

100 g hvit sjokolade
100 g smør
2 egg
2 dl sukker (jeg brukte litt mindre, ca 1,5dl)
2 tsk vaniljesukker
2 dl hvetemel
3 dl kokosmasse
Blåbær (jeg brukte ca 350g frosne blåbær)
Originaloppskriften er uten bakepulver, men jeg brukte en halv skje.

Fremgangsmåte:
- Sett ovnen på 200 grader.
- Grovhakk hvit sjokolade og smelt smøret.
- Visp egg og sukker til eggedosis
- Tilsett resten av ingrediensene og bland til en jevn røre.
- Vend inn sjokoladen og bærene forsiktig (så bærene ikke moses)
- Fordel røren i muffinsformer (fyll de ganske fulle, da disse ikke heves så mye) og stek midt i ovnen i 20-25 minutter.


Gode muffins, men neste gang tror jeg at jeg vil gjøre noen justeringer:
- Kanskje et par dl havregryn - fikk det for meg at disse muffinsene vil bli gode som litt grovere.
- Litt melk
- Litt mindre sjokolade
- En teskje bakepulver

2 kommentarer:

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)