onsdag 9. desember 2009

Pepperkaker

I år har jeg lyst til å lage pepperkaker helt fra scratch. Før har jeg kjøpt pepperkakedeig på IKEA (som faktisk er veldig god), men i år har jeg lyst til å prøve meg med egen deig.



Jeg har funnet frem en gammel, fillete kokebok som stinker av harsk kakedeig, og som jeg greide å redde unna da vi ryddet ut av barndomshjemmet. "Kakeboka", 2. opplag fra 1952. Men det er jo så mange oppskrifter på pepperkaker!
  1. Kongens pepperkaker
  2. Engelske pepperkaker
  3. Hedenlunda pepperkaker
  4. Hildurs lekre pepperkaker
  5. Pepperkaker
  6. Funbo pepperkaker
  7. Franske pepperkaker
  8. Store, myke, gammeldagse pepperkaker
  9. Margaretas pepperkaker
  10. Skansens pepperkaker
  11. Peppernøtter
Hvilken skal jeg velge? Klikk på bildene, for å få oppskriftene store og leselige - og kom med forslag, er dere snille! :) Noen innspill til hvilken jeg skal velge?



5 kommentarer:

  1. Ja, har også planer om å slå til med litt hjemmebakt i år.. Om ikke peppekaker så blir det noen av de andre sortene:))

    SvarSlett
  2. Store, myke, gammeldagse pepperkaker er nok tingen. Oppskriften tilsier at de kanskje minner litt om Stroopwafels i smaken.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Stroopwafel

    C is for Cookie

    SvarSlett
  3. Herlig bok, sikker på at det blir nydelige pepperkaker!
    Ang portemone-lås så kan jeg ikke hjelpe, altså. Vi fikk kjøpt på kurset ;-)

    SvarSlett
  4. Lette etter denne oppskriften på Sore myke gammeldagse pepperkaker. De stod i den samme boka som befant seg hos foreldrene mine. Jeg har den selvsagt ikke. Og det er over 20 år siden jeg lagde dem. Artig å finne igjen:))

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)