torsdag 3. desember 2009

Hele folket i hus!

"Hele folket i hus - OBOS 1929-1970" og "Hele folket i hus - OBOS 1970-2009" er to bøker om OBOS og boligutbyggingen i Oslo i hele denne perioden. Veldig interessante bøker om boligmangel, trender og utbygging, som ble en tidlig julegave til meg selv i år.



For meg var den første boka (1929-1970) absolutt den mest interessante. Veldig spennende å lese om boligmangelen etter krigen og planlegging av helt nye byer utenfor den gamle bygrensen. Folk bodde veldig veldig trangt, og et sted sto det at det som var regnet som akesptabel bostandard var 4 kvm per person for voksne, og 2 kvm for barn. Og her bor jeg alene på 66kvm, og syns jeg har akkurat passe med plass - kanskje litt i minste laget. Tidene forandrer seg...

"I 1960 ble OBOS-leilighet nummer 25000 ferdig. Det var en treroms leilighet i Skøyenlia på Oppsal. Der skulle sporveisarbeider Ove Kjærnli, kona Grete og deres to småjenter flytte inn."

Og jeg bor jo i en treroms leilighet fra 1960 i Skøyenlia på Oppsal! Tenk om det var akkurat min leilighet som ble nummer 25000 og ble bebodd av familien Kjærnli? Det er morsomt å fundere på. Uansett ble en familie kjempeglade for å bli trukket ut til å bo akkurat her jeg bor nå, en gang i 1960. For man ble trukket ut til leiligheter på den tiden. "Man var ikke boligkjøper, men boligsøker" stod det et sted i boka.

Men jeg skulle gjerne sett enda flere bilder i bøkene. Interiørbilder og bilder fra områder man kan kjenne seg igjen i. En del er det jo, og det er moro, men jeg skulle gjerne hatt mange flere. Og jeg skulle så veldig gjerne villet se bilder fra hvordan det så ut i min leilighet og leiligheter tilsvarende min i 1960.


Ett av få interiørbilder fra boka. Åh som jeg ønsker meg en sånn skuffesak med mange småskuffer til å henge på veggen! Jeg har lett og lett på loppemarkeder, uten hell.

Dette er bøker jeg anbefaler, og som jeg kan anbefale som julegaver til personer med tilknytning til Oslo og en viss interesse for historie og utbygging. Fås kjøpt i bokhandlere, eller på noen av OBOS-kontorene. Det billigste alternativet er å kjøpe rett fra et OBOS-kontor - 450kr for begge (om man er OBOS-medlem da).

9 kommentarer:

  1. Jeg har bok nr.1 i serien, og det eneste minuset er at det er få bilder i boka.

    Min søte gamle nabo kunne ikke skjønne hvorfor de jeg kjøpte leiligheten av flyttet fordi de skulle ha barn. En tre roms på 64kvm holdt da i massevis.

    I et sånt perpektiv er det nesten pinlig hvor fort jeg klarte å fylle opp leiligheten.

    SvarSlett
  2. Hehe, vi har litt høyere forventninger til bostandard enn på den tiden ja. Jeg har også greid å fylle min treroms aldeles for full, og skulle gjerne hatt plass til enda flere skap og fine møbler.. :P

    SvarSlett
  3. Hei Ida Victoria! Vi i OBOS har hatt stor glede av å lese blogginnlegget ditt. Hyggelig at du liker boka. Det var ikke lett å velge ut bilder! Når det gjelder interiørbilder, holder vi på med å gjøre noen eldre interiørbilder tilgjengelige på flickr. Vi lover å si i fra når de er klare, for det kan hende det er bilder der du vil synes er interessante. Bildet du viser til, er fra sekstitallsleiligheten i OBOS-gården på Folkemuseet, men det var du kanskje klar over? Vennlig hilsen Tyra T. Tronstad, kommunikasjonsrådgiver i OBOS.

    SvarSlett
  4. Moro å få respons fra OBOS! Jeg gleder meg til å se bildearkivet deres på flickr! :)

    SvarSlett
  5. Hei,
    likte veldig godt bloggen din, den hadde en veldig koselig stemning hvis du skjønner :P

    Jeg bare tenkte jeg skulle si at Fretex her i Trondheim hadde en slik hylle (ihvertfall for noen uker siden). Så det er sikkert håp om å få tak i en dag.

    SvarSlett
  6. Hei Ida :) Takk for det - jeg gjør mitt beste for å ha det koselig :p

    Jeg må nok oftere innom Fretex skjønner jeg! Trondheim blir litt vanskelig, men Fretex på Alnabru er jo rett i nærheten :)

    SvarSlett
  7. Og du har forresten en fantastisk søt pus! :D

    SvarSlett
  8. Vær så god:

    http://www.flickr.com/photos/obos1/sets/72157623083433863/

    SvarSlett
  9. Takk, Tyra! Morsomt å se de gamle bildene.
    Kommer det flere der etterhvert? Og vet du om dere har noen gamle bilder fra Skøyenlia borettslag på Oppsal? :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)