mandag 15. august 2011

Kjøttfri mandag - Hurtigmat

Når jeg lager mat, lager jeg ofte stooore porsjoner, og fryser ned restene i porsjonsposer til senere bruk. Selv om jeg aldri kjøper halvfabrikat eller ferdigmat og alltid spiser hjemmelaget og bra mat, gjør jeg det altså ganske lett for meg selv allikevel :)

Det er selvfølgelig litt forskjeller på hvor godt ting egner seg til nedfrysing, men av favorittene kan jeg nevne ungarsk gulasj, potetstappe, vårruller og falafel. Jeg fryser også ned en del råvarer, som kjøtt og grønnsaker, i porsjonsposer. Veldig praktisk, og det gjør at jeg kan beregne akkurat hvor mye jeg bruker, og slipper å kaste noe mat (eller spise meg altfor stappmett). Bra ressursutnyttelse også, med andre ord!



Nå er jeg inne i et "spise ut av fryseren"-prosjekt, for å rydde opp og få litt bedre oversikt over hva jeg har der. Dagens kjøttfrie middag blir derfor en oppvarmet porsjon suppe med kikerter og kokosmelk. Så lett, så godt, så sunt!

1 kommentar:

  1. Hei på deg. Det er smart med store porsjoner. Jeg har nå spist "ut" av fryseren min, og må nå sette i gang og lage opp store porsoner fra nå av. Det er lettvint og godt å ha sunn "ferdigmat" tilgjengelig.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)