mandag 11. oktober 2010

Meat Free Monday - Falafel

I dag har jeg laget falafel og hummus! Rare ting som jeg aldri har smakt eller laget før, og som krevde innkjøp av rare ingredienser. Og det ble knallgodt!



Falafel-oppskriften fant jeg gjennom Siljes blogg, men er opprinnelig fra Veganmisjonen, og er som følger:
5 dl kikerter (=2 dl tørre som du bløtlegger over natta og koker)
1 gul løk, hakket
3 fedd hvitløk, hakket
1 krm spisskummen
1 krm kardemomme
1 lite krm chilipulver
1 krm paprikapulver
1 ts tørka koriander, evt 1 liten neve frisk finhakket (jeg liker ikke koriander, og droppet det)
1 ts salt
litt pepper
1 toppa ts bakepulver
1 krm natron
ca 5-8 ss kikertmel (også kalt grammel) (evt. bruk annet fint mel)

1. Bløtlegg kikertene over natta. Skyll og kok de møre i rikelig med vann i ca 60 min (ikke salt i kokevannet). Skyll kikertene i kaldt vann. (Jeg brukte kikerter fra boks, og det gikk helt fint.)
2. Ha kikertene i en stor bolle og mos de litt med en sleiv. Tilsett løk, hvitløk og krydderne, bakepulver og natron.
3. Kjør deigen i en miksebolle til det er en fin og jevn blanding. Ha deigen tilbake i bollen og rør inn ca 5 ss av kikertmelet. La hvile i 30 min.
4. Form små, runde boller (omtrent samme størrelse som en ping-pong-ball) og stek de i olje i en stekepanne. Flat de litt ned i panna.
Viktig: prøvestek en bolle først og sjekk konsistensen, om den virker for løs, tilsett mer kikertmel.
La de renne av seg på kjøkkenpapir.

Jeg halverte oppskriften, og fikk mange falafler til overs, som jeg har fryst ned.


Ved siden av falafelen hadde jeg stekt squash med pepper, slangeagurk, salat, alfalfaspirer, rømme, hummus, pærecider og QI.

Oppskrift på hummus fant jeg hos Silje. Den er sånn:
1 boks kikerter, 2-300 g
Saften av en 1/2 sitron
2 store ts tahini
Litt salt
Litt pepper
Et lite fedd hvitløk
2 ss kaldpresset olivenolje
Ca 1/2 dl kaldt vann (ha i til slutt for å regulere konsistensen)

Ha alt i en foodprosessor (jeg brukte stavmikser - det var ikke ideelt, men helt ok) og kjør til det er blitt en jevn masse. Regn med noen stopp der du skraper ned fra veggene i bollen med en slikkepott. Ha i vann til slutt. Konsistensen skal være lett men samtidig fyldig. Ikke flytende, men heller ikke for kompakt. Oppbevares i kjøleskap i tett boks.



Nok et et veldig bra kjøttfritt måltid, og jeg må innrømme at jeg er veldig fornøyd med meg selv som holder kjøttfri mandag gående, og ikke minst at jeg tør å prøve så mye nytt! *Klapp på skulderen til meg selv* ;)

3 kommentarer:

  1. Jepp, "klapp,klapp"
    Du er virkelig flink til å gjenomføre dine "greier".

    Ha en fin kveld.

    Klem Linda

    SvarSlett
  2. Å falafler er kjempegodt, jeg har en litt annen oppskrift og bruker å lage en hel haug som jeg fryser. Like gode når du tiner og varmer dem i ovnene. Flott blogg du har og et kjempegodt prosjekt med å ikke handle nytt og ha en kjøttfri dag. Flere av oss burde følge eksemplet ditt! ha en fin uke

    SvarSlett
  3. Jeg spiste også hjemmelagde falafler i går, det er så himla godt!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)