mandag 22. november 2010

Meat Free Monday - Fransk løksuppe

I dag ble det fransk løksuppe til kjøttfri middag, etter ønske fra ei venninne. Selv er jeg ikke spesielt glad i hverken suppe eller løk, men lot det stå til.



Fransk løksuppe til to personer:

3 gule løk i biter
2ss olje
8 dl vann
2 terninger grønnsaksbuljong
1 lite laurbærblad
1/2 ts timian
Pepper
Loff
Litt revet ost

1. Varm oljen i en jerngryte, og stek løken til den er blank og gylden.
2. Tilsett vann, buljong og krydder. La suppen småkoke under lokk i 15-30 minutter
3. Smak til suppen med pepper.
4. Rist 2 loffskiver, legg dem på suppen og strø med revet ost.
5. Sett gryten i ovnen på 275 grader, gjerne med grill. Gratiner til osten har smeltet og fått fin, gyllen farge. (Jeg satt gryta nederst i ovnen, og uten grill, så mine loffskiver ble litt dvaske..)

Server med flere loffskiver eller annet brød ved siden.

2 kommentarer:

  1. åherrejemini, fransk løksuppe er så himla godt...mmm!

    SvarSlett
  2. Så flink du er med å følge meatfree-monday konseptet!! Og flink som har vært ute og spist sushi. Jeg har og prøvd et par ganger, og til og med vært 1 uke på rundreise i Japan hvor alt vi fikk servert var sushi-lignende.. det ble litt for mye for ei som og var veeeldig kresen i matveien i oppveksten. Men jeg har får skikkelig smaken på rå salma-laksen som er å finne i butikkene. Det må du prøve å lage selv! Veldig enkelt og veldig godt :-D

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)