mandag 5. juli 2010

Juni-oppsummering

Kjøpestopp på alt som ikke er brukt eller håndlaget, og å ikke bruke halvfabrikat i matlaging går fremdeles strålende.

Dette er det jeg har brukt på ting jeg har måttet kjøpe nytt:
4,60,- på bæreposer
29,- på klesrulle (en katteeiers livsnødvendighet..)
36,83,- på visittkort fra Vistaprint
29,20,- på vaskepulver (neste gang blir det økologisk!)
20,- bakepapir
6,90,- på bomullspads

Totalt 126,53 kr. Oioi, litt over. Forrige måneds sum var 106,70kr, som igjen betyr at neste måneds sum blir på 80,17 kr. Men det tror jeg skal gå veldig bra. I dag oppdaget jeg Edet Soft Eco dopapir, så fra nå av kan jeg kjøpe økologisk dopapir, og slipper da å bruke av 100-kroners-budsjettet.

Finne økologiske produkter har mye fokus om dagen. Jeg fikk jo god hjelp av dere til fuktighetskrem og mineralsminke, så det har jeg nå kjøpt økologisk.
Jeg har også kjøpt økologisk oppvaskmiddel fra Sonett, shampo og balsam fra Mádara, og heldigvis fant jeg ut at Jason aloe vera-produktene som jeg hart brukt i årevis er økologiske, så de kan jeg fortsette med :)

Neste på programmet blir å finne økologisk vaskemiddel til klesvask. Jeg tror Sonett har det og, så det bør gå bra.

I matveien er jeg fremdeles litt kjedelig, så utfordringer tas imot med takk! Det er ikke det at jeg savner halvfabrikata, og ikke vet om måter å erstatte det på - jeg er bare kjedelig i matveien rett og slett. Det jeg stort sett lager er:

- Hjemmelaget potetstappe sammen med falukorv, pølser, kassler, fleskefilet eller entrecot.
- Ovsstekte potetbåter med urtekrydder sammen med laksefilet
- Ovsstekt kyllingfilet surret i bacon sammen med ris
- Ungarsk gulasj
- Kyllingsalat
- Medisterkaker med kokte poteter og gulrøtter

Kom mer enn gjerne med utfordringer til meg, så lover jeg å lage nye nytt og spennende!

7 kommentarer:

  1. Les bakom pakken til Eco toalettpapiret.. Det er ikke økologisk.
    Det er bare mye mer på rullen.....

    SvarSlett
  2. Løvinnen: Hmm.. har du lest mer enn første setningen?

    "Grunnet liten innerhylse og mye papir på rullen, transporterer vi mindre luft og minimerer co2-utslippene,

    Forpakningen er produsert av fornyelsesbar råvare, og er biologisk nedbrytbar.

    På vår fabrikk fyrer vi med det avfallet som blir til overs fra produksjonen, og minimerer således våre fossile co2-utslipp med 80%.

    Vårt miljøarbeid har de 3 siste årene blitt topp rangert av WWF."

    Virker ganske sympatisk og miljøvennlig syns nå jeg :)

    SvarSlett
  3. Har du prøvd vaskenøtter til klesvasken? Skal være veldig miljøvennlig.

    SvarSlett
  4. Jepp. Det har jeg:) Men , fremdeles ikke et økologisk dopapir.

    De snakker om produksjon og fyringa..ikke at selve papiret er økologisk.
    Big different. ECO begrepet brukes overalt for tiden, men les mellom linjene og du ser forskjell.
    Alt som er økologisk skal MERKES med sertifiseringsmerke.

    SvarSlett
  5. Her kan du finne vaskenøtter:
    http://www.bleieboden.no/kategori.php?kategori=11

    Vurderer å bruke det til å vaske tøybleiene til datteren min, men har ikke summet meg til å kjøpe det enda. Derfor kan jeg ikke gi deg noe tilbakemelding på om det er bra eller ikke. Det står forresten litt blandede meninger om produktet.

    Når det gjelder mat så henter jeg mye inspirasjon fra bloggene Trines Mektige matblogg, Lekkermunn og Epicureatricen. Det er mye du kan lage fra disse bloggene som ikke tar tid i det hele tatt. Hva med å prøve spisskålpastaen som Lekkermunn har oppskrift på? Det er en av mine favoritter. Rask er den også.

    Du lager mye sunn og god mat ;)

    SvarSlett
  6. Tips til hverdagsmat som du kan lage fra bunnen (jeg bruker sjelden halvfabrikata da det er så lite tilgjengelig i Danmark)

    Chili con carne - lag masse og frys ned -> så blir det lett også på hverdager
    Fransk løksuppe (feks med brødterninger, ost og hvitvin)
    Tomatsuppe (er tomater på boks ok?)
    Pannekaker (hadde det til middag i går)

    PS! Neutral lager bra vaskemiddel - vet ikke om det er økologisk men det er svanemerket og godt for miljøet. Hold deg vekk fra Ecover's ting, det er ikke økologisk + at det innholder allergifremmkallende stoffer.

    SvarSlett
  7. Maud: vaskenøtter er innkjøpt, men jeg har ikke turt å bruke dem ennå. Det virker liksom så rart, hihi. Vanskelig å se for seg at tøy kan bli ordentlig rent med de greiene der. Men det funker nok bra, bare jeg kommer i gang :p

    Heidi: Tusen takk for masse tips! Chili con carne har jeg helt glemt at eksisterer, men det er jo godt! Det skal jeg lage en dag.

    Jeg har brukt tomater på boks til gulasjen jeg lager. Hadde en diskusjon med min kusine om det var OK eller ikke - vi kom frem til at så lenge det er ren tomat, altså at den ikke er tilsatt noe, er det ok :) Så da sier vi det!

    Neutral vaskemiddel er det jeg bruker nå. Veldig fornøyd med den, men den er desverre ikke økologisk. Takk for advarsler om Ecover.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)