torsdag 24. juni 2010

Uten melk

Jeg har bestemt meg for å kutte ut melk en periode nå, for å se om det kan ha noen helsemessige fordeler. Om jeg ikke merker noen bedring på hodepinen eller den generelle formen, kommer jeg til å begynne å bruke melk igjen, og prøve å kutte ut andre ting i kosten i stedet.

Min førse tanke ang. å kutte ut melk, var "pyttsann, det går jo bra - jeg drikker jo aldri melk". Men det er jo melk i SÅ MYE!

Ting jeg elsker, og spiser en del av, som det er melk i:
  • Fløteis
  • Rømme
  • Brunost
  • Babybel
  • Potetstappe
  • Sjokolade (mørk sjokolade er heldigvis melkefritt! Og mokkabønner er jo nam :)
  • Smør (bruker det bare til steking, men hva nå? Olje er jo kjipt)
  • Brød ville for bare noen måneder vært en nødvendighet som inneholder melk, men nå har jeg helt sluttet å bake brød, og gått over til å bake knekkebrød.
Det kan godt hende det er mer som også skulle vært på den lista. Den sorgen får jeg i så fall ta når den dukker opp. Men huff, hvordan skal livet bli uten disse tingene? Det går vel, på et vis :p



Dagens dessert: Hennig Olsen Gelato Italiano Mangosorbet - ingen dum erstatning for fløteis! Nam!

8 kommentarer:

  1. Hvis det er laktosen du vil unngå, så kan du fint spise både smør (ekte meierismør altså) og gulost da det nesten ikke er noe laktose i de produktene. Men vent en måneds tid først, det er greit å kutte ut ALT for en periode først, så man lettere kan se om det har noen effekt. Alt annet (nesten hvertfall) finnes det soya- eller ris-varianter av. Potetstappen blir like god med soya-/rismelk, og det finnes soyafløte både til matlaging og til å piske krem av - og ferdig soyais har de på de fleste litt større matbutikkene :)

    Jeg har vært uten både laktose, gluten og sukker i to uker nå, og det går faktisk veldig greit! Hvis jeg klarer det, klarer også du det! :) Lykke til!

    SvarSlett
  2. Jeg er også uten melk nå, på tredje dagen! So far, so good. Jeg vet jeg reagerer på melk, for jeg blir dårlig av ting med varm melk og fløte i, så det har jeg kuttet ut en god stund, men det er mye annet godt det er melk i, som ooooost. Men jeg prøver nå en måneds tid for å se hvordan det går. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Å lage potetstappe uten melk er ikkje noko problem. Du kan berre stappe potetene. :) Melk er ikkje nødvendig i brød, heller ikkje bollar, har ikkje noko å seie for konsisten eller smaken. er berre å bytte ut smøret, med det blå soft (?) smøret som er utan melk og soya så kan du bake det du vil hvertfall.

    SvarSlett
  4. Har selv laktoseintoleranse, men er slettes ikke enkelt når alt jeg liker inneholder melk.:( så er soya det går i her.. Er d et alternativ for deg?

    SvarSlett
  5. Er melkeallergiker selv. Bruker Soft spesial uten melk og soya-smør til steking, baking, matlaging ALT. Blå pakke. Står sammen med resten av smøret i butikken og koster ikke noe mer. Du finner også Melange uten melk. Soyaprodukter er en god erstatning for noen (jeg er allergisk), havreproduktene er enda bedre. Brukes sammen med frokostblanding, som drikke til frokost osv. Havremelk med sjokoladesmak er en grei drikk. Havrefløte brukes mye i matlaging; i sauser, i lasagne, til hjemmelaga is osv... Tro meg - du vil spise mye sunnere når du kutter ut all ferdigmat som inneholder melk ;) Lykke til!

    SvarSlett
  6. Hvor får man kjøpt havremelk og havrefløte? Det har jeg nemlig aldri hørt om :)

    SvarSlett
  7. Nina: oops, det glemte jeg visst å svare på! Meny (på Bøler) har et ganske stort utvalg av melkeerstatningsprodukter. Et helt lite kjøleskap med havremelk, søyamelk, havrefløte etc. :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)