mandag 12. desember 2011

Mozartkuler og mandelsnop


En av konfektfavorittene mine, er Mozartkuler. Kombinasjonen av marsipan, cognac og mørk sjokolade er uslåelig. I dag hadde jeg ikke cognac, så jeg tok en spansk en (hø hø!) - en spansk brandy som har mye til felles med cognac.

Oppskriften jeg bruker til ca 40 Mozartkuler er som følger:
500 g marsipan
5 ss cognac
100 g nougat
200 g mørk sjokolade

1. Arbeid marsipan og cognac godt sammen.


2. Skjær nougaten i små terninger (prøv å ikke ta så mye på nougaten - den blir veldig klissete).

3. Ta biter av marsipanen som du trykker litt flate, legger en nougatbit på og pakker marsipanen rundt nougaten, for så å trille en kule. (Vask deg på hendene når det begynner å bli veldig klissete. Jeg vasker kanskje hendene 4-5 ganger i løpet av rullingen.)


4. Sett marsipankulene i kjøleskapet mens du smelter sjokoladen. Dyppingen blir mye enklere hvis marsipankulene er kalde!


5. Smelt sjokolade i vannbad og dypp kulene.


Sett de ferdige kulene til avkjøling, før du pakker de inn i en lufttett boks og oppbevarer de kaldt. (Det er ingen god grunn til at noen er i former og andre ikke.)


Når jeg lager konfekt som skal dyppes i sjokolade, smelter jeg alltid litt ekstra og bruker restene av dyppesjokoladen til noe annet. I dag hakket jeg 250 g mandler, som jeg ristet og blandet med resten av sjokoladen. Knallgodt og enkelt mandelsnop!




Og med dette var de første bidragene til årets konfekteske ferdig. Trykk her for å se konfektesken jeg lagde for to år siden.

2 kommentarer:

  1. Mmm, har kjøpt nougat og sjokolade i dag og får se... Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  2. Så morsomt å se. Jeg har nemlig laget nøyaktig de samme tingene! så laget jeg en versjon i mange lag med marsipan, mandel/sjokolademiks, marsipan, nougat og marsipan igjen. Ble veldig dekorative og fine :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)