lørdag 3. desember 2011

Hjemmelaget smør

Når man ikke får tak i smør i butikkene, kan man jo bare lage selv? :) Det har jeg gjort, og det ble kjempegodt! Dessuten var det veldig lett og raskt unnagjort.

Oppskriften fant jeg inne på bloggen kjøkkentjeneste, og det omtales som "bordsmør". Skal man bake med det, er det visst best å droppe rømmen.

Smøret lages av:
3/4 liter fløte
1/2 boks rømme
3-4 ts maldonsalt



Hell alt i bollen til kjøkkenmaskinen, og sett den på full guffe. Hvis du ikke har sprutdeksel til kjøkkenmaskinen (som min heldigvis har!), må du dekke til med noe annet - når det skiller seg spruter det veldig. Ikke stopp maskinen når det begynner å se ut som smør, men la den gå til det har skilt seg, og du har tykke smørklumper og adskilt væske. Hell av væsken og kna smøret til du har fått ut all overflødig væske. Ferdig!


Da jeg hadde laget ferdig selve smøret, tok jeg det meste over i en smørboks. Det som var igjen lagde jeg hvitløkssmør av ved å blande inn 5-6 pressede hvitløksfedd, en del finhakket fersk persille og litt revet sitronskall.


Edit: må bare legge til et tips fra en leser her: "Hvis det skal være holdbart, vil jeg anbefale å skylle smøret med iskaldt vann til vannet blir klart. Om ikke vil smøret gjerne mugne i løpet av noen dager. Kjernemelken er forresten veldig god i brød og supper :)" - Takk, Heidi!

Og PS, jeg brukte kjernemelken i brødet jeg bakte i dag morges - og nå spiser jeg nybakt brød med hjemmelaget smør. Mmmmm! ;)

10 kommentarer:

  1. Mmmmmm, også ha det på varmt brød. Det beste som finnes! <3 God helg!

    SvarSlett
  2. Hvis det skal være holdbart, vil jeg anbefale å skylle smøret med iskaldt vann til vannet blir klart. Om ikke vil smøret gjerne mugne i løpet av noen dager. Kjernemelken er forresten veldig god i brød og supper :)

    SvarSlett
  3. I dag fant jeg faktisk smør på butikken, hurra! Men veldig lurt å kunne lage selv også :)

    SvarSlett
  4. Noen ganger er det greit å være melkeallergiker, for jeg har ikke merket at det er smørkrise en gang):

    god helg!

    SvarSlett
  5. Hva menes med å skylle den i kaldt vann til vannet blir klart, vannet på selve smøret altså? Blir ikke smøret rart da? Ja, jeg vet ingenting om dette. :P

    SvarSlett
  6. Jeg stod foran kjøleskapene i butikken i dag og irriterte meg over at det ikke går ann å oppdrive skikkelig smør. Men hva gjør vel det når du har løsningen :)

    SvarSlett
  7. Toniou: Når smøret har skilt seg fra kjernemelken, heller man kjernemelken av, for så å helle litt iskaldt vann i bollen med smør. Da kan man røre litt rundt og så sile av vannet. Dette gjør man i flere omganger til skyllevannet er klart (ikke hvitaktig). Jeg lager smør for hånd (når jeg lager det selv), så jeg skyller smøret rett og slett i en sil dekket med et osteklede under springen.

    SvarSlett
  8. tusen TUSEN takk for tips!!! Eg har vore heilt fortvila her, for eg er SÅ glad i SKIKKELEG smør og er ikkje interessert i å bruke margarin med transfett og palmeolje og gud veit kva! :)

    SvarSlett
  9. Supert!! Denne oppskriften er herved postet på min facebook status :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)