søndag 2. oktober 2011

Sunnere marengs

Jeg har blitt virkelig glad i palmesukker! En stund nå har jeg brukt en del Stevia og andre sunne søtningsalternativer, men palmesukker er den av sukkererstatningene som det er lettest å erstatte vanlig sukker med - og det er mye sunnere og like godt!

Om palmesukkeret jeg kjøper: "Palm sugar is a healthy alternative sweetener that has a lower glycemic index (GI35) than cane sugar, agave or honey. Organic evaporated palm sugar is especially high in minerals including potassium, magnesium and zinc, as well as vitamins B2, B3 and B6. Our palm sugar is unbleached, unfiltered and free of preservatives."

I kveld har jeg laget marengs med palmesukker i stedet for vanlig sukker. Jeg brukte 3 eggehviter og 1 1/2 dl palmesukker. Pisk eggehviter til skum, ha i sukkeret litt etter litt, og stopp piskinga når det har blitt en ganske fast masse. Bruk kakesprøyte eller lignende til å presse ut små knorter på en stekeplate, og stek i ovnen på 100 grader i ca en time.


Hvis noen stusser over fargen, kan jeg fortelle at de ikke er blitt for godt stekt i ovnen. Siden palmesukkeret er brunt, er marengsmassen brun allerede fra starten, og marengsene blir jo ikke like lekre som de kritthvite man er vant til. Vil man ha litt finere farge på dem, kan jo konditorfarge være en idé? Men jeg er prinsipielt veldig imot konditorfarge - så mine får være lysebrune :p

Nam!

Edit: OI! Marengsene oppførte seg litt rart med palmesukker allikevel. Da jeg tok de ut av ovnen, tok bilder, blogga om dem og spiste en hel haug var de helt supre! Men da jeg litt etter skulle legge de over fra rista til en kakeboks var de blitt superseige og klissete. Merkelig. Tror rett og slett jeg må se an litt hvordan de oppfører seg videre før jeg kan ta stilling til om jeg anbefaler marengs med palmesukker eller ikke... Noen andre som har erfaring med dette?

Edit 2: De holder seg fine og tørre om de legges i kakeboks før de har blitt klissete :)

1 kommentar:

  1. De kan jo fint anbefales forde da, bare at en må på en måte lage dem rett før et selskap eller noe slik, istedet for dagen før :p Litt mer upraktisk, men om de smaker godt og i tillegg er sunnere, så gjør jo det litt for det :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)