mandag 31. oktober 2011

Kjøttfri mandag - Fyldig kikertgryte

Dagens kjøttfrie middag ble SÅ GOD! Nok en variant av kikertgryte, som jeg er så glad i, men denne hadde noe helt ekstra. Anbefales på det varmeste.


Origianloppskriften finner du i kokeboka "Værsågod spis" av Ann-Christine Engblom. Min noe modifiserte og litt mer "på slump"-variant får du her

2 store porsjoner:
  • 1 hakket løk
  • 1 hvitløksfedd, presset
  • 1 ts grønnsaksbuljong (jeg bruker Renée Voltaire sin)
  • Litt salt
  • 1 dl vann
  • 1 boks hermetisk hakket tomat (400 g)
  • ca 8 cm av en squash
  • 3 ss tomatpuré
  • 3 ss peanøttsmør (den økologiske fra Green choice!)
  • ca 4 dl kokte kikerter
  • 1 ss paprikapulver
  • 1 ts spisskummen
  • cs 1 dl kokosmelk
  • 2 ts honning
Kok løk, hvitløk, buljong og salt i ca 1 dl vann i noen minutter. Tilsett tomat og squash og la det småkoke noen minutter til på middels varme.

Tilsett resten av ingrediensene, untatt kokosmelk og honning, og kok ca 45 minutter. Rør om av og til.

Tilsett honning og kokosmelk og rør godt. Server med ris. NAM!


PS, selv om jeg ikke blogget om kjøttfri mandag forrige uke, spise jeg kjøttfritt! Det ble en oppvarmet porsjon Squashgryte med bønner som jeg hadde i fryseren. Men den gryta egner seg ikke til frysing.. Det var særlig squashen som ødela. Ble litt dvaskt, men helt greit :)

3 kommentarer:

  1. Det så veldig godt ut! Jeg er også veldig glad i gryter med kikerter. Skal prøve denne neste uke!

    SvarSlett
  2. Det vil jeg prøve at lave. Tak for at du poster alle disse meat free monday-opskrifter. Jeg er ikke vegetar men holder vældigt af mad uden kød; imidlertid er jeg dårlig til at finde inspiration, men dine opskrifter er altid gode!

    SvarSlett
  3. Hej, det ser dejligt ud! Er de 4 dl kikærter før eller efter kogning, og hvor lang tid skal de koge?

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)