søndag 22. mai 2011

Rabarbra-tips?

Er det noen som har gode tips til hva jeg kan bruke rabarbra til? Jeg tenkte litt på å prøve å lage rabarbra-grøt med stevia i stedet for sukker, og jeg vurderer å teste bittelitt i smoothie. Noen som har erfaring med det? Eventuelt andre gode forslag til hva man kan lage? Egner det seg til nedfrysing?



Da jeg var liten pleide vi å plukke rabarbra i hagen til tante Tove, gikk til mormor og fikk et glass med sukker, dyppa rabarbraen i sukkeret, og nøt den herlige smakskombinasjonen av søtt og surt. Fine minner, men av enellerannen grunn har jeg lite lyst til å gjøre det samme nå :p

16 kommentarer:

  1. Rabarbra egnar seg godt til nedfrysing. Eg fekk plukke masse rabarbra hos ei dame her sør i fjor, og eg har halvparten igjen i frysen. Fraus det ned i pakkar på ca. 400 gram - akkurat passeleg til rabarbragraut :) Hadde vore stilig om du hadde fått til grauten med stevia!

    Andre ting å bruke det til - rabarbrapai (smuldrepai), saft, rabarbramuffins og -kake, osv. Mange gode oppskrifter å finne på nett. Rabarbra blir så godt i bakst fordi det er så syrlig.

    SvarSlett
  2. Innmari god også som varm suppe, og kald forsåvidt. Til pannekaker feks. Rabarbra, vann, sukker! potetmeljevning og en liten dasj med rød saft av noe slag kan også være godt i. Varrier litt på størrelsen på bitene sånn at noen ikke går helt i stykker under koking :) Det er vår det! Og som Kristin sa helt super å fryse :)

    SvarSlett
  3. Du må jo lage rabarbarasuppe! Ooomnomnom :D

    SvarSlett
  4. JA! Først og fremst vil jeg anbefale suppe, oppskrift finner du på linken her http://mamma-siviren.blogspot.com/2010/06/rabarbrasuppe.html

    Så vil jeg anbefale en smoothie (som jeg enda ikke har smakt, men som jeg er overbevist om er veldig god) http://www.matprat.no/rask/raske-oppskrifter/jordbaer-og-rabarbrashake/

    Og her var det mye godt å prøve seg på! http://www.frukt.no/sok/?page=0&searchText=rabarbra&sort=relevance&articleTypeId=13&searchType=0#results

    Eller hva med en rabarbrachutney? http://www.matprat.no/kokeboka/tilbehor/rabarbrachutney/

    Som du skjønner ligger rabarbra mitt hjerte nært. Det blir så sjeldent brukt, og jeg elsker følelsen av å utnytte noe som de fleste bare lar stå. Heia rabarbra! (og blogg det du lager da, spent på resultatet :)

    SvarSlett
  5. Å, rabarbra er noe av det beste som finnes ;) Det er ypperlig å lage syltetøy av! Her er en versjon jeg lagde for ikke så lenge siden :
    http://matildeskår.no/2011/05/52-syltetøy-tyvstart-pa-sommer/

    Men man kan også lage vanlig rabarbra-syltetøy:
    http://matildeskår.no/2011/04/a-lage-hjemmelagd-syltetøy/

    Rabarbra egner seg veldig godt til frysing, det tar også kortere tid å koke det mørt etter det er blitt frosset og opptint ;) Jeg fryser det ofte oppkuttet i biter, da går det raskt å lage syltetøy etter det er opptint.

    SvarSlett
  6. Her har du fått mange gode forslag til bruk av rabarbra! Jeg bytter ut eplene i eplekake med rabarbra. Det er også veldig godt :)

    SvarSlett
  7. I fjor sommer da vi var på hytta i flere dager, tok vi oss en liten kjøretur for å se på de forskjellige sætrene som ligger ca 1 times tid unna, der fikk jeg for første gangs smake rabarbara syltetøy på pannekake, det var heeelt nydelig!! Har siden den dagen tenkt på å lage rabarbara syltetøy! Du får legge ut hva det ble til, sånn at vi andre kanskje kan prøve det samme :)

    Ha en flott søndag videre :)

    Klem fra Maria Isabel ")

    SvarSlett
  8. Ikke noe tips om rabarbara fra meg (husker at jeg fikk ikke løv å spise mye av den i barndom, og googlet i dag at det faktisk er ikke veldig sunt å spise for mye av den), men må bare si at helt tilfeldig kom jeg over bloggen din i dag og har lyst å lese alt fra begynnelsen - så finfin og inspirerende er den!!!

    SvarSlett
  9. Kjempegodt å lage syltetøy eller saft sammen med litt kanel:) Deilig!!

    SvarSlett
  10. Så mange gode tips! Takk takk! Skal blogge om hva det blir til :)

    SvarSlett
  11. Her er oppskrift på en veldig, veldig, veldig god rabarbrapai:
    350 g rabarbra (i biter)
    125 g sukker

    legges i en paiform

    200 g smelltet smør
    200 g sukker
    2 egg
    1 ts bakepulver
    125 g hvetemel (glutenfritt mel ble brukt i dag pga mamma som har cøliaki)
    100 g kokos

    Alt røres sammen og helles over rabarbraen i formen
    Stekes ca 1 time på 175 grader

    :D

    SvarSlett
  12. Rabarbrasuppe, rabarbrapai og rabarbrasyltetøy - eller suuupergode rabarbramuffins fra Pickles: http://www.pickles.no/rabarbramuffins-uten-like/

    De tar virkelig kaka når det gjelder muffins hjemme hos oss!

    SvarSlett
  13. Jeg lager rabarbra- og jordbærsuppe, så Andreas Viestad lage den på Sommeråpent for mange år siden og den har siden vært en stor favoritt! Nydelig både varm og kald.

    8 stilker rabarbra (1/2 kg)
    150-250 g sukker
    2-3 dl vann
    2-3 dl hvitvin (eller mer vann)
    kanelstang
    200 g jordbær, skåret i skiver

    Skjær rabarbra i stykker på ca. 3 cm og ha dem i en gryte. Hell over halvparten av sukkeret, vann og hvitvin. Ha i kanelstang. Kok opp og la småkoke til rabarbraen er mør. Smak til med sukker. Skru av varmen og ha i halvparten av jordbærene. La stå og kjølne, ha i resten av bærene og server.

    SvarSlett
  14. Åh Gud bedre, jeg elsker rabarbra! RABARBRATERTE, eventuelt kombinert med jordbær. OMG OMG OMG!!!

    SvarSlett
  15. :-) Rabarbra er så bra, jeg høstet akkurat 7 kilo i går. Du kan som de andre sier fint fryse den men best i biter.

    jeg bruker stevia, sukrin, agave eller yacon de gangene jeg har laget noe med rabarbra. Synes det er veldig godt med suppe som kald leske drikk mellomåltid jeg bruker potetmelsjevning og agavesirup.

    ellers er det bare fantasien som setter grenser, den kan brukes i kaker, syltetøy, saft, muffins, smothie, suppe, grøt, pudding. Ja i det meste, dne syrlige smaken gjør at det passer godt til for eksempel vaniljekrem.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)