tirsdag 1. juni 2010

Mai-oppsummering

Takk for alle Muskatt-gratulasjoner i går :)

I dag er det tid for en oppsummering av hvordan det har gått med kjøpestopp og matlaging i mai.

Jeg har tenkt litt mer over hvordan denne kjøpestoppen virker inn på forbruket mitt, og hvordan den går ut over eller gagner meg. På den ene siden, kan det virke litt dumt å kjøre full kjøpestopp på alt nytt. Det er jo mye jeg har lyst på, som det ikke hadde gjort noe om jeg kjøpte, som f.eks. en benkeplate til å lage nytt bord til PCen og symaskina (som jeg skrev litt om tidligere). Sysituasjonen min, og helheten på hobbyrommet, blir veldig mye bedre når det prosjektet blir gjennomført. Det er dessuten egentlig ingen grunn til å drive rasjonering på ting som dopapir, tannkrem og fryseposer...

Men på den andre siden, føler jeg at til tross for slike ting som jeg godt kunne kjøpt, er det nødvendig å kjøre full stopp en stund nå. Hvis jeg bare hadde bestemt meg for å være flink til å tenke over innkjøpene mine, og kjøpe mindre enn før, hadde grensen mellom hva som er fornuftige innkjøp, og hva jeg strengt tatt ikke trenger, helt sikkert blitt uklar. Og som jeg skrev om i ønskelisteinnlegget, kan jeg nå tenke gjennom det jeg trenger mye grundigere. Bare siden jeg skrev det innlegget, og forklarte strivebordideen min, har jeg kommet på at jeg kan bruke en kommode jeg allerede har til ett av bordbenene, og trenger derfor ett mindre av bordbenene jeg ønsket meg. Hadde jeg ikke hatt kjøpestopp, hadde jeg nå sittet her med ett bordben for mye.. :p

Jeg synes fremdeles dette går kjempebra, men som jeg har nevnt før; jeg trenger utfordringer når det gjelder maten!! Det er ikke noe problem å holde seg unna halvfabrikat, men jeg må bli flinkere til å lete etter spennende oppskrifter, og å prøve nye ting.

Av fribeløpet til nødvendigheter på 100kr + 9,50 som ble overført fra forrige måned, har jeg brukt:
64,- på dopapir
4,90,- bæreposer
24,90 på strikker
9,- på fryseposer

= totalt 102,80 kr
Det betyr at summen for juni blir 106,70kr

PS. Jeg fikk en kommenar om at bæreposer i butikk trenger jeg jo ikke bruke penger på - jeg kan ha med hjemmesydd nett. Helt enig i det, men jeg trenger søpleposer ;) Imidlertid har jeg mer enn nok av søpleposer akkurat nå, og må innrømme at jeg ofte glemmer bærenett. Det skal jeg bli flinkere til å huske på! Jeg lover!

PS2. Voldsomt mye penger på dopapir, forresten... Der kan jeg kanskje bli mer bevisst på hva jeg kjøper?

2 kommentarer:

  1. Synes du er flink jeg, flott å være bevisst i forhold til forbruk!

    Angd. søppelposer: De posene man får på butikken er tungt nedbrytbare. Med tynnere søppelposer sparer man miljøet endel selv om man kjøper plast. Det finnes også biologisk nedbrytbare søppelposer.

    SvarSlett
  2. Du kan jo spare dopapir ved å gå på do sjeldnere? haha :-D
    Neida. FInt prosjekt, jeg ønsker deg lykke til videre!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)