onsdag 8. juni 2011

Godt!


I løpet av det siste året har jeg prøvd meg frem en del på sunn og rå sjokolade. Jeg har prøvd mange oppskrifter, med varierende hell. Når jeg lager sjokolade, holder det ikke at det er "OK til å være sukkerfritt" eller "helt greit". Det skal være KJEMPEGODT!


To av oppskriftene jeg har brukt er nettopp kjempegode. Den ene fra mjuuugly; sjokolade med peanøtt- og karamellfyll. Den andre er min egen kreasjon; peanøttsjokoladebiter. Førstnevnte er det en del jobb med å lage, sistnevnte er enklere. Begge er kjempegode, og dere som vil prøve å leve sukkerfritt eller med mindre sukker, MÅ prøve å lage disse sjokoladene. Rett og slett himmelsk godt - og sunt! Jeg har blogget om dem før (her og her), men disse fortjener en repetisjon. I dag har jeg laget peanøttsjokoladebitene, med fotoshoot! (Fjernkontroll til kameraet er gøy!)



Sjokolade med peanøtt- og karamellfyll:
  • 100 g rått kakaosmør
  • 2 ss extra virgin kokosolje
  • 5 ss rått kakaopulver
  • 2 ss rått carobpulver
  • 2 ss rått yaconpulver
  • 1 ts vaniljepulver
  • En klype himalayasalt
Smelt kakaofett og kokosolje, bland inn resten av ingrediensene og rør ut alle klumper.

Karamellfyllet:
5 ss yaconsirup
2 ss extra virgin kokosolje
10 dråper Stevia English Toffee

Bland ingredinsene godt sammen og varm blandingen til kokosoljen har smeltet. (Kokosoljen blir flytende ved rundt 23 grader.)

Peanøttfyllet:
2 store spiseskjeer peanøttsmør
2 ss extra virgin kokosolje
3 ts mandelmel (eller du kan kverne mandler i et mandelkvern)

Bland ingrediensene godt sammen, og varm blandingen forsiktig til kokosoljen har smeltet.

Sammensetningen:
Etter du har gjort klar de tre blandigene, fyller du sjokoladeformer med 1/3 sjokolade (pass på at det er like mye sjokolade i hver form.
Rull formene rundt slik at sjokoladen når opp til kantene. Sjokoladen vil ganske raskt begynne å stivne og danne et tykt lagt rundt kantene, dette er målet!
Når du nå har en fin sjokoladeform, fyller du på med karamell.
Frys ned litt.
Fyll på en liten teskje med peanøttfyll. Pass på at du ikke fyller formen helt. Det må være plass til sjokolade over.
Frys ned litt til.
Hell sjokoladen over og sett brettet i kjøleskap eller fryser.


Idas peanøttsjokoladebiter:
Fyll av:
6 ss peanøttsmør
4 ss havregryn
4 ss yaconsirup
2 ss yaconpulver
2 ss mesquitepulver
2 ss kakao
2 ts vaniljepulver
2 ts mandelmel
20 g kakaosmør
6 dråper Stevia english toffee
1/2 ts himalayasalt

Bland alle ingrediensene sammen og form til små biter.
Settes i kjøleskapet litt, mens sjokoladen forberedes.

Sjokoladen lages av: (samme som sjokoladen til den andre oppskrifen)
100 g rått kakaosmør
2 ss extra virgin kokosolje
5 ss rått kakaopulver
2 ss rått carobpulver
2 ss rått yaconpulver
1 ts vaniljepulver
En klype himalayasalt

Dypp bitene i sjokoladen og avkjøl.

Det som blir igjen av dyppesjokoladen lager jeg fylt sjokolade med peanøttsmør av. Hell sjokoladen i isbitformer, og rull det litt rundt så det blir sjokolade på kanten. Avkjøl. Fyll på med en liten kladd peanøttsmør på midten, og hell over sjokolade så det dekker. Avkjøl.


Håper flere oppdager god sukkerfri snop! Jeg er absolutt ikke sukkeravholds, ei heller slanker jeg meg, men jeg har innsett at sukker er et stort helseproblem, og har derfor spist mye mindre av det det siste året.

5 kommentarer:

  1. Dette hørtes faaaantastisk godt ut, og jeg ble supersugen på sjokolade. Så irriterende at jeg ikke får kommet meg på noe sted hvor jeg kan handle dette i dag. Hvor kjøper du ingrediensene? Ser det er en del ting jeg verken har i skapet eller på den lokale Joker-butikken :)

    SvarSlett
  2. Himalayasalt, kokosolje og vaniljepulver handler jeg på helsekosten, Økologisk peanøttsmør har de på Mega. Havregrynene får du jo hvor som helst, men resten handler jeg på iherb.com, men jeg tror alt finnes på store helsekostbutikker i Norge og (sikkert dyrere men).

    (Bruk koden BEK429 om du skal handle fra iherb, så får både du og jeg litt rabatt ;)

    SvarSlett
  3. hm. Det høres jo godt ut men jeg skjønner likevel ikke greia med "sukkerfri". Da jeg var barn var det så vanlig å bruke honning i sunt mat istedenfor sukker. Men det er jo likevel sukker, bare i en annen form. Eller?
    det skal ære en provoserende bidrag eller diskusjon, jeg bare skjønner ikke ennå hvorfor sirup/sukker fra yacon er så mye bedre enn fra sukkerbete?

    SvarSlett
  4. Fli: raffinert sukker, er vel det mest skadelige for kroppen, og skaper problemer som fedme og sukkersyke. De alternative søtningene jeg bruker har ikke samme skadelige effekt. De har lav glykemisk indeks og er økologiske, rå og reletivt ubearbeidede - som også er bra.

    SvarSlett
  5. Det hørtes veldig fristende ut! Fint antrekk. :)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)