lørdag 25. juni 2011

Gjenbrukslampe

Gjenbruk på sitt beste; Åtte håndlagde, gamle brikker/småduker fra loppemarked, har blitt til en ny lampe!




Det er lenge siden jeg så en slik lampe første gang i en blogg, og siden har jeg sett flere som har laget slike. Jeg har hatt SÅ lyst til å lage en selv, men trengte jo ingen lampe.. Så kom jeg på at jeg kan lage en vinduspendel i stedet for stor lampe! Da fikk jeg med ett mer bruk for det, og gikk i gang med min egen småduklampe. Det blir så koselig lys fra den, og den blir spesielt fin å ha til vinteren. Og alle har vel erfart hvor trist det blir i vinduene i januar når man fjerner adventsstaker og stjerner? Da er det bare å lage seg en smådukvinduspendel i stedet :D

(Jada, jeg skal vaske vinduer en dag snart..)

Så lett er det å lage sin egen lampe:
  • Blås opp en ballong i den størrelsen du ønsker lampa. Heng ballongen opp i en snor et sted der den kan henge og tørke.
  • Finn frem småduker og tapetlim, og lim dem på ballongen. Vær raus med limet - hele dukene må være dekket av lim, så alt skal bli stivt.
  • La dukene overlappe hverandre helt eller delvis, så de i alle fall henger sammen.
  • Når limet er helt tørt (tar nok hvertfall et døgn), stikker du hull på ballongen og fjerner den.
  • Fest lampekabel, og du har en flott lampe! (Jeg brukte lampettledning fra Clas Ohlson til 49 kr.)
Veldig billig lampe, men ganske eksklusiv hvis man skal regne alle timene med håndarbeid som ligger i hver av dukene.. Tenk at sånt flott håndverk havner på loppemarked!? Det er jo egentlig helt uforståelig. Jeg har i flere år "reddet" slike pene, håndlagde duker fra loppemarkeder, og har etterhvert en ganske stor samling. Det kan bli flere lamper, med andre ord! :D

Ha en super helg, alle sammen! Og kanskje en del har begynt ferien alt? I så fall: god ferie! :)

7 kommentarer:

  1. Åh, den var fin! Mon tru kvar eg kan trenge ei ny lampe eller pendel...?

    SvarSlett
  2. Den var super finfin! Sånn skal jeg også lage!

    Muligens dumt spørsmål, men hvordan gjør du det når du skal skifte lyspære?

    Kikki

    SvarSlett
  3. Kikki: ikke noe dumt spørsmål, men muligens litt dumt svar.. Da må jeg rett og slett klippe opp sytråden jeg festet ledningen med. Men det var ikke så mange sting, så det får jeg tåle.. :p

    SvarSlett
  4. Nydelig! :) Har så veldig, veldig lyst til å lage en sånn selv... men jeg trenger jo ingen lamper jeg heller :P

    SvarSlett
  5. Den ble kjempefin!
    Så smart med en liten i vinduet.

    Jeg har akkurat vist en som jeg har lagd på bloggen også. Den skulle bli gul under farging, men ble orange og den vil jeg egentlig ikke ha her hjemme. Synd i grunnen...jeg har også hatt kjempelyst leeeenge til å lage en slik. Deilig når man endelig er i boks med et prosjekt ;)

    Vaske vinduer? Pytt, man skal vell nyte livet ;)
    Ha en deilig søndag! :) Klæm

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)