onsdag 26. januar 2011

Hjemmelaget sushi



Etter å ha vært redd for shushi i mange år, smakte jeg det endelig for litt siden, og elsket det! Jeg har ikke spist det flere enn den ene dagen, men i dag bestemte jeg meg for å prøve meg på å lage det selv!

Jeg brukte:
- Sushiris
- Plater med sushi nori roasted seaweed
- Sesamfrø
- Squash
- Gulrot
- Salma-laks
- Ingefær
- Soyasaus

Jeg vet mange mener wasabi er essensielt, men jeg er ikke så begeistret for det, og syns det var helt ok å droppe.



Jeg feilberegnet litt i forhold til mengden fyll vs. mengden ris, så det ble mer og mer fyll og mindre og mindre ris etterhvert som jeg rullet det sammen. Men da vet jeg det til neste gang. Til neste gang skal jeg også lage mindre biter, så jeg kan putte hele i munnen på én gang. Håpløst å bite over en bit når man spiser med pinner..



Og de beste bitene ble de med bare ris og laks. Jeg elsker laks.



PS, Tviler på at 70-talls-serviset mitt (Stavangerflint, Turi design, "August") har sett sushi før.. :p

11 kommentarer:

  1. Heimalaga sushi er KJEMPEGODT! eg laga det for fyrste gong i haust, og etter det måtte eg lage kvar einaste helg i lang tid framover :D eg er heilt hekta.

    stilig servise forresten! Ole (kjæresten min) hadde tenkt å kjøpe akkurat det der settet etter å ha funne ei bruktannonse på det på finn.no, men det vart ikkje noko av likevel. me elskar retro servise! eg har eit retro serveringsfat i serien Safran frå Figgjo Flint, og kunne tenke meg å skaffe meg resten av settet. iallefall dei "viktigaste" delane. (http://web.me.com/frodemorte/norskporselen/servise/safran_files/imgp4176.jpg)

    SvarSlett
  2. Nam!

    Jeg vil gjerne anbefale både Edamame (kokte soyabønner) og Wakame (tang-salat). Begge er mæget lettlagde, smaker herlig og passer perfekt til fisken.

    Edamame kokes i 5 minutter, saltes, og spises (ikke spise skallet, altså..), mens Wakame får man kjøpt ferdigblandet (frosset) på diverse av disse asiatiske innvandrerbutikkene - bare å tine og spise.

    SvarSlett
  3. Mitt første møte med sushi var i Russland av alle ting. En "japansk" restaurant (på russisk vel og merke) med sushi. Var faktisk godt! Har ingen erfaringer fra hjemmelaget sushi, men kanskje jeg burde prøve siden det ser så godt ut! Flinke du som har laget sushi:D Fine bilder, søte fat:D

    SvarSlett
  4. Mmm, sushi! Var også livredd sushi helt til jeg prøvde i jula. Har hele tiden hørt "liker du røykelaks så liker du sushi" og jeg hater nettopp røykelaks så jeg trodde at jeg også kom til å hate sushi, men det er jo ikke det samme i det hele tatt.

    SvarSlett
  5. Hjemmelaget sushi er helt supert! Elsker det! Og jeg likte heller ikke wasabi i starten, nå må jeg ha masse masse av det når jeg spiser sushi! =D

    Figgjoflint serviset er kjempe stilig! Har en hel kasse hjemme som jeg sparer til jeg vil ha litt pause fra det andre Figgjo-serviset jeg bruker for tiden. Jeg er selv faktisk fra Figgjo, så jeg synes det er så utrolig gøy at de har hatt så mange flotte serviser før i tiden. Nå lager de bare kjedelige hvitt servis uten sjel.. Husker når jeg var liten så pleide vi å ha gjemmeleken på natten der hvor Figgjo flint lå, nå Figgjo Fajanse.. Det var skikkelig tøft og enda mer skummelt å vandre blant de gamle husene midt på natten.. Kjente jeg ble rent nostalgisk nå! ;)

    SvarSlett
  6. nam, elsker maki-sushi. du bør prøve med avocado! og fritert tofu hvis du en gang er et sted hvor de selger det... jeg liker heller ikke wasabi, alt for sterkt og rart.

    SvarSlett
  7. Hjemmelaget sushi er kjempegodt. Også kan man egentlig putte hva man vil inni!

    Jeg har jo laget med skinke, egg og gulerøtter...mmmm! (Det er egentlig ikke sushi, men koreansk kimbap, men det ser likt ut!)

    SvarSlett
  8. Jeg har så utrolig lyst til å smake sushi! Jeg kjenner jeg dær litt inni meg hver gang jeg ser et sishi-bile, og jeg bare "slik har jeg også lys til å spise...!"

    SvarSlett
  9. Jeg er imponert!! Glimrende resultat til å være første gang ser det ut til. Har liksom ikke turt å prøve selv enda - men det kan jo ikke være så vanskelig;)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)