tirsdag 7. januar 2014

Raske scones

Det er noe med scones jeg ikke helt skjønner, men når man skal forte seg å lage noe bakverk til frokost, er de helt supre. (Fint å slippe hevetid!) Jeg lagde disse raske frokostsconesene her om dagen, og det ble kjempegodt. Det tar kanskje 20-30 minutter fra du tenker at du skulle hatt noe bakverk, til du har ferdige scones.


Dette trenger du:
- 2 dl melk
- ca 5 dl mel
- 1/2 ts salt
- 2 ts bakepulver
- 3-4 ss smeltet smør

Slik gjør du:
Bland 4 dl mel, salt og bakepulver i en bolle. Hell oppi melken og smøret, og rør sammen deigen til den blir smidig. Hell på mer av melet mens du rører, til deigen er passe fast. For små scones deles deigen i tre like deler, som du triller til runde boller, plasserer på bakepapir og klemmer flate (til ca 1 cm tykkelse). Deretter deler du hver av rundingene i fire og sprer delene litt fra hverandre.
Stekes midt i ovnen i 10-12 minutter på 220 grader.

Denne oppskriften gir 12 små scones. Noe av melet kan også byttes ut med grovt mel. Jeg bruker forresten utelukkende speltmel nå, og har gjort det en stund, noe jeg kjenner magen min er veldig glad for.

2 kommentarer:

  1. De ser gode ud! Jeg troede faktisk, scones altid var søde... har ikke prøvet andre slags. Men disse vil jeg bage ved lejlighed. :)

    SvarSlett
  2. Hei Ida Victoria!

    Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

    Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

    Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

    For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Ha en fin dag!

    Vennlig hilsen,
    Elin
    Alleoppskrifter.no

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)